Retningslinjer for oppgaveskriving ved VID
I høgskolens Retningslinjer for oppgaveskriving finner du informasjon om formelle krav, hvordan du skal sitere kilder, hvordan du henviser og hvordan referanser skal føres i litteraturlisten.
En referansestil er en standardisert måte å oppgi kilder på i henvisninger og litteraturliste. Det brukes forskjellige stiler i ulike vitenskapelige tradisjoner.
APA
Referansestilen APA brukes som hovedregel av alle studenter ved VID.
Chicago 17 A
Referansestilen Chicago 17 A (fotnoter) brukes av noen studenter i teologi og bibelvitenskap.
Forsidemaler til eksamen og oppgaver
Se siden Forsidemaler til eksamen og oppgaver for å finne maler for bruk til levering av oppgaver.
Skrivetips
Microsoft Word
Biblioteket tilbyr ikke brukerstøtte for Microsoft Word, eller andre tekstbehandlingsprogrammer, men det finnes gode veiledninger på Microsofts egne hjelpesider. Der kan du for eksempel lære deg hvordan du tilpasser sidenummereringen i ditt oppgavedokument.
Nyttige verktøy for referansehåndtering
- Kildekompasset har eksempler som viser hvordan ulike kilder oppgis i tekst og litteraturliste.
- Norsk APA-manual gir en oversikt over siteringsstilen APA i norsk språkform.
- Siteringshjelpen (side i Canvas) som finnes i Oria, databaser og for en del andre ressurser hjelper deg å sette opp referanser i litteraturlisten.
- EndNote og Zotero er programvare som hjelper deg å lagre og organisere egne kilder.
Microsoft Word har også en innebygget funksjon for referansehåndtering, men det er ikke anbefalt at du bruker denne. Den støtter ikke APA 7 og er i tillegg relativt tungvint å bruke.
Akademisk redelighet
Akademisk redelighet i oppgaveskriving innebærer å være tydelig i forhold til hvilke refleksjoner som er ens egne og hvilke som er hentet fra andres arbeider. Å plagiere er å framstille andres resultater, tanker, ideer eller formuleringer som om de var dine egne. Ved å være bevisst på å referere korrekt, unngår du mistanke om plagiat eller selvplagiat. Det er viktig med kjennskap til forskningsetikk, siteringsregler, opphavsrettslige forhold, forskningsmetode og akademisk skriving.
De siste årene har det dessverre vært flere eksempler på uredelighet, fusk og plagiering i utdanning og forskning. Det er derfor svært viktig at både studenter og ansatte skjerper sin etiske bevissthet og kjenner til hva som er å anse som fusk, plagiat eller selvplagiat: (Pkt. 2 i VID sine retningslinjer for behandling av fusk eller forsøk på fusk).
Les mer om VIDs mål for akademisk redelighet.
"Forskere skal følge god henvisningsskikk som sikrer krav til etterprøvbarhet og gir grunnlag for videre forskning" (Forskningsetiske komiteer 2014).