2021
Aamlid, H; Tveit, B (2021), Simulation as a joint learning activity in clinical placement— interaction between first-year nursing students and qualified nurses. Journal of Clinical nursing, 2021;00:1–12., DOI: 10.1111/jocn.15903;
Sykepleieutdanningene og praksisfeltet har et felles anliggende både i utdanning, fagutvikling og kompetanseutvikling (Kunnskapsdepartementet, 2008). Derfor har VID, Oslo Diakonhjemmet sykehus har lange tradisjoner for samarbeidsprosjekter. Det første samarbeidsprosjektet startet i 2013, om «Livets ABC». Ønsket var at praksisfeltet og høgskoleansatte skulle trekke veksler på hverandres kompetanse. Sykehuset brakte med seg kunnskapsbasert klinisk kompetanse, mens høgskolen bidro med veiledningskompetanse og erfaring fra utdanning av sykepleiere. Prosjektets hovedmål var å tilrettelegge for praksis nær utdanning gjennom å videreutvikle simulering som didaktisk tilnærming i sykepleieutdanningen. Med dette målet ønsket høgskolen å fremme en systematisk kvalitetsforbedring i utdanningen og tilrettelegge for et kompetansehevende tiltak for helsepersonell i aktiv tjeneste (Lindenskov & Småland Goth 2017). Etter dette fruktbare samarbeid ble lignende samarbeid med spesialisthelsetjenesten ved Diakonhjemmet sykehus videreutviklet frem til i dag.
2019
Lindenskov, L; Goth, UG, Verdier i profesjonell praksis: Om simulering som pedagogisk tilnærming i helseutdanning. I: Verdier og visjoner. Profesjonalitet i endring. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202613396. s. 63-81
NLAH VID
2018
Lindenskov, L (2018). Bedre pasientbehandling med medisinsk -pasientbehandling-med-medisinsk-simulering Publisert 16.02.2018. Geriatrisk sykepleie 2018 (1) s. 18-21
VID, DOI?
2017
Lindenskov, L; Småland Goth, UG (2017). Livets ABC. Medisinsk simulering som kvalitetssikring for pasientbehandling. Et samarbeidsprosjekt mellom Diakonhjemmet sykehus og VID vitenskapelige høgskole. Oslo: VID vitenskapelige høgskole 2017 (ISBN 978-82-93490-15-9; Volum 2017.33 s. VID Rapport (6).
VID