Emnet omfatter etiske perspektiver og praktiske metoder knyttet til refleksjon i praksis
Hva handler emnet om?
Gjennom metodiske tilnærminger vil emnet gi inngående ferdigheter i å reflektere kritisk rundt konkrete utfordringer i helsetjenester for eldre. Målet et at studentene får økt kunnskap om hvilke verdier, perspektiver og teorier som ligger til grunn for egen praksis. I emnet vil studentene lære hvordan systematisk etikkrefleksjon som metode kan utvikle deres ferdigheter til å møte etiske utfordringer på en moden og kompetent måte.
Hvem egner emnet seg for?
Emnet retter seg mot fagpersoner som arbeider med eldre innen demensomsorg og/eller med psykiske lidelser i ulike deler av tjenesten.
Organisering av emnet
Emnet har en praksisnær tilnærming som bygger på studentenes erfaringer fra eget arbeid i demensomsorg og alderspsykiatri.
Innholdet veksler mellom lærerstyrt undervisning/forelesninger og arbeid i studiegrupper. I studiegruppene vil studentene gis mulighet til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter og knytte dette til relevante praksiserfaringer.
Undervisningsuke våren 2025:
Admission requirements
Opptak til studiet skjer på grunnlag av:
- Helse- og sosialfaglig bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning
Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Det er ønskelig at studentene har erfaring fra demensomsorg og/eller sammensatte helseutfordringer hos eldre.
Dokumentasjonskrav
Følgende må lastes opp i søknadsweb når du søker:
- Vitnemål fra bachelorgrad
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning, For- 2017-01-06-13.
Application web is closed