Etniske minoritetsgrupper og personer vil kunne møte helsemessige, sosiale og økonomiske utfordringer. Vanskeligheter uavhengig av årsaken til migrasjon og livet i eksil kan innebære mange og betydelige stressfaktorer. Fokus på ressurser og helsefremming står sentralt i arbeidet med barn, unge og familier.
Emnet avholdes ikke i studieåret 2024/2025.
Etniske minoritetsgrupper og personer vil kunne møte helsemessige, sosiale og økonomiske utfordringer. Vanskeligheter uavhengig av årsaken til migrasjon og livet i eksil kan innebære mange og betydelige stressfaktorer. Fokus på ressurser og helsefremming står sentralt i arbeidet med barn, unge og familier.
Emnet avholdes ikke i studieåret 2024/2025.
I dette emnet skal du som student få kunnskap om etniske minoriteters utfordringer, helsebehov og ressurser, for å kunne gi et likeverdig tjenestetilbud. Det legges vekt på å utvikle bevissthet om at fokusering på ressurser og helsefremmende aspekter i menneskers tilværelse er særlig viktig i arbeidet med brukere med migrasjonsbakgrunn.
Etter endt emne skal du kunne møte og kommunisere med barn, unge og foreldre med etnisk minoritetsbakgrunn. Videre skal du kunne iverksette relevante tiltak i kommunen og sikre at barn, unge og familier med spesielle utfordringer får et tilrettelagt tilbud om støtte og veiledning.
Målgruppen for emnet er studenter på videre- og masterutdanninger, og profesjonsutøvere som f.eks. helsesykepleiere, barnevernspedagoger, diakoner etc. i kommunen og andre institusjoner.
Modulen gir 10 studiepoeng på masternivå ved avlagt eksamen, eller kursbevis.
Organisering
- Studiet vil gå over to uker
- Det vil være åtte dager med forelesninger
- Det vil bli gitt oppgaver og gruppearbeid
- Det vil være en studiedag til selvstudium
Hovedtemaer
- Hva innebærer det å tilhøre en etnisk minoritet?
- Migrasjon og helse
- Kultursensitivitet, identitet og mestring
- Interkulturell kommunikasjon
- Reaksjoner etter krig og flukt
- Traumer og traumeforståelse
- Utestegning og radikalisering
Læringsutbytte
- Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om helse, sykdom og lidelse i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om at belastninger som følge av migrasjonsprosessen, blant annet gjennom utvikling av stress, kan ha negative konsekvenser for helsen.
- har inngående kunnskap om særskilte behov hos brukere med etnisk minoritetsbakgrunn
- har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling i arbeidet med etniske minoriteter
Ferdigheter
- utviser kultursensitivitet og kulturforståelse i møte med brukere med etnisk minoritetsbakgrunn
- kan arbeide selvstendig, kunnskapsbasert, verdibasert og målrettet med brukere med minoritetsetnisk bakgrunn
- kan vurdere funksjonsnivå, helserisiko og behov for helsehjelp hos brukere med etnisk minoritetsbakgrunn og iverksette nødvendige tiltak
Generell kompetanse
- reflekterer over egne verdier og holdninger
- identifiserer etiske problemstillinger og arbeider etisk forsvarlig i møte med brukere med annen kulturbakgrunn
- kan kvalitetssikre og utvikle tjenestetilbudet knyttet til brukere med etnisk minoritetsbakgrunn i kommunen
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Selvstudium
- Studentfremlegg
- Praktiske øvelser
- Gruppearbeid
Vurderingsform
- Arbeidskrav
- Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Bestått / ikke bestått
Undervisningsomfang
Litteratur