Emnet er relevant for ansatte innenfor organisasjoner med innslag av frivillighet, særlig i ideell sektor. Også andre interesserte er velkomne til å søke. Emnet er praksisnært og gir en arena for erfaringsutveksling som blir belyst av relevant teori.
Emnet gir oversikt over sentrale teoretiske tradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfagene med særlig fokus på ledelse av frivillige. Lederroller og lederes betydning og handlingsrom i samspill med frivillige står sentralt. Frivillighetens egenart i sammenligning med arbeidslivsledelse, samt mening og motivasjon fra de frivilliges perspektiv behandles. Det vil bli hentet eksempler både ulike organisasjoner i ideell sektor når det gjelder utøvelse av frivillighetsledelse. Frivillighetens rolle i samfunnet tematiseres.
Hovedtemaer:
- Tradisjoner og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene relatert til ledelse av frivillige
- Forskningsperspektiver på frivillighetens egenart og samfunnsrolle
- Motivasjon, mening og frivillighet
- Verdibasert ledelse og frivillighet
- Relasjonsledelse og frivillighet
- Frivillighetsledelse og arbeidslivsledelse
- Organisering, utvikling og strategi for frivillighet
Læringsutbytte
Etter endt emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten
- har god kunnskap om frivillighetens egenart og rolle i samfunnet
- har inngående kjennskap til hovedtradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfaget relatert til ledelse av frivillighet
- har avansert kunnskap om sentrale perspektiver knyttet til motivasjon og mening hos frivillige
Ferdigheter:
Studenten
- kan bruke relevante metoder og teori i arbeidet med de særlige utfordringene som stilles til ledelse av frivillige
- kan analysere og reflektere over eksisterende teorier og metoder innenfor ledelsesfaget med særlig henblikk på frivillighet
- kan utøve kontekstsensitiv frivillighetsledelse
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere et definert prosjekt innenfor frivillighetsledelse på sin arbeidsplass
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse:
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til organisering og ledelse av frivillighet i egen lokale kontekst
- har utviklet forståelse for egen lederrolle overfor frivillige medarbeidere
- har tilegnet seg ferdigheter i utøvelse av frivillighetsledelse, også i tverrfaglige team
- kan kommunisere om problemstillinger knyttet til frivillighetsledelse både med spesialister og allmenheten
Arbeids- og undervisningsformer
- forelesninger
- nettleksjoner
- samtaler og diskusjon
- gruppearbeid
- prosjektarbeid som arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav: Refleksjonsnotat på 1000 ord (+/- 10 %) med basis i pensumlitteratur og egne erfaringer
- Minst 80 % fremmøte
Tidspunkt:
29.-31. januar 2025.
14. februar 2025.
24.-26. mars 2025.
2. mai 2025.
Endringer kan forekomme.
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Hjemmeeksamen |
10 dager |
A-F |
Eksamen: Kommer senere
Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ord (+/- 10 %).