Opptak skjer lokalt gjennom KA og søkere som har fått tilbud om opptak, registrerer seg som student på VID vitenskapelige høgskole på VIDs søknadsweb. Studentene tar kontakt med linn.maria.kierulf@ka.no snarest for påmelding.
Ledelse er en sosial påvirkningsprosess som legger til rette for at organisasjonene kan nå sine mål og at medlemmene opplever mening og motivasjon. Organisasjoner hjelper mennesker å oppnå felles mål, samtidig er de verdibaserte system som påvirker meninger og handlinger.
Opptak skjer lokalt gjennom KA og søkere som har fått tilbud om opptak, registrerer seg som student på VID vitenskapelige høgskole på VIDs søknadsweb. Studentene tar kontakt med linn.maria.kierulf@ka.no snarest for påmelding.
Ledelse er en sosial påvirkningsprosess som legger til rette for at organisasjonene kan nå sine mål og at medlemmene opplever mening og motivasjon. Organisasjoner hjelper mennesker å oppnå felles mål, samtidig er de verdibaserte system som påvirker meninger og handlinger.
Bachelor og masternivå
Kurset kan tas på bachelor- eller masternivå. Emnekode for bachelornivå er BAVERD-450. Emnekode for masternivå er MAVERD-450. Emneplan, pensumliste, opptakskrav og vurderingsformer er forskjellig på de to nivåene.
Emnebeskrivelse
Dette emnet gir en teoretisk og praktisk fordyping i verdibevisst ledelse i praksis. Emnet vil fremme forståelse av at tjenesteproduksjon og ledelse av organisasjoner må forankres i et bredere verdigrunnlag enn formålsorientering og effektivitet. Emnets målsetting er at studentene får kjennskap til sammenhengen mellom ledelsesteorier og deres implisitte organisasjons og verdisyn, ledelsespraksis og at ledelsespraksis innebærer et etisk aspekt. Verdibevisst ledelse søker å utdype hvordan bevisstgjøring av verdier som idealer for handling (verdier-for-praksis), og verdier som analyseredskap for å forstå eksisterende praksiser kan gi et nytt grunnlag for god ledelse (verdier-i-praksis). Emnet gir en særlig innretning til hvordan verdier er retningsgivende i beslutningsprosesser.
Hovedtemaer
- Organisasjonsteori
- Ledelsesteori
- Verdibevisst ledelse
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- har dyptgående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv på organisasjoners formål og praksis.
- har inngående innsikt i fundamentale teoretiske perspektiv på ledelse som fenomen og praksis
- har gjennomtrengende kunnskap om verdiers funksjon og rolle i organisering og ledelse.
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og reflektere over sammenhengen mellom organisering, ledelse og verdier
- kan bruke teoretiske tilnærminger til analyser og utvikling av egen organisasjon
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger i en verdibevisst ledelsespraksis
Generell kompetanse:
Studenten
- har utviklet evne til å anvende forskningsbasert kunnskap om ledelse og organisering i praksis
- har utviklet evne til kritisk refleksjon omkring organisasjon, ledelse og verdier
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Individuelt skriftlig arbeidskrav med refleksjon over faglig problemstilling
Obligatoriske aktiviteter
- 80% frammøte i undervisningen
- Deltakelse i studentstyrte grupper
- Godkjent refleksjonsnotat på 1500 ord +/-% mellom undervisningssamlingene
Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for kunne gå opp til eksamen
Vurderingsordning
Vurderingsform
|
Varighet
|
Vurderingsuttrykk
|
Hjemmeeksamen
|
12 dager
|
A-F
|
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen:
Eksamen er et individuelt skriftlig arbeide på 3000 ord +/-10%
Undervisningsdatoer
- samling: 23.sept - 27.sept 2024
- samling: 27.jan-31.jan 2025
- samling: 5.mai – 9.mai 2025
Pensum
BAVERD 450-KA Verdibevisst ledelse og organisering [2024-H]
MAVERD 450-KA Verdibevisst ledelse og organisering [2024-H]