Mange organisasjoner tar i bruk fleksible arbeidsformer i utførelsen av sine arbeidsoppgaver. Økt vekt på medbestemmelse, krisehåndtering og effektive løsninger har økt denne tendensen. Team og prosjekter er blant de mest vanlige fleksible arbeidsformene.
Team- og prosjektledelse forutsetter analytisk forståelse, gjennomføringsevne, gode relasjonelle ferdigheter og refleksjon over egen rolle. En team- og prosjektleder skal utvikle og ivareta relasjoner til basisorganisasjonen, teamet og til eksterne samarbeidspartnere og andre interessenter. Makt og innflytelse er et sentralt aspekt i disse relasjonene.
Team er spesielt egnet for å løse komplekse oppgaver som krever samarbeid mellom mennesker med ulike kompetanse og tilhørighet, der løsningen ikke er gitt på forhånd. Prosjekter brukes særlig i avgrensede oppgaver knyttet til utvikling av nye tjenester, systemer eller funksjoner, og i gjennomføring av utviklingsprosjekter. Prosjekter er avgrenset i tid og oppløses ved prosjektets slutt.
Bruk av team og prosjekter som arbeidsform kan gi positiv effekt for organisasjoner i form av større vekt på oppgaven, bedre styring av oppgaven, og skape en god arena for tverrfaglig samarbeid.
Hovedtemaer
- Utviklingstrekk i arbeidsorganisering og ledelse i Norden
- Utfordringer i forholdet mellom fleksible og hierarkiske arbeidsformer
- Prosjektledelse- og organisering
- Teamledelse- og organisering
- Samhandling i prosjekter og team
- Planlegging og endringsteori
- Resultatoppfølging og evaluering
- Interessentanalyse og medvirkning
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om ledelse, organisering og prosesser i team- og prosjektarbeid
- har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger i team- og prosjektorganisering og ledelse
- har inngående kunnskap om samhandling i team og prosjekter
- kan anvende teoretiske perspektiver i styring og ledelse av team og prosjekter
- kan kritisk anvende faglige kriterier for resultatoppfølging og evaluering av prosjekter og teamarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende metoder for å planlegge, følge opp og lede team og prosjekter
- kan etablere og utvikle team og prosjektgrupper
- kan utarbeide begrunnelse og styringsdokument som beslutnings- og styringsgrunnlag for team og prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i rollen som team- og prosjektleder, team- og prosjektmedarbeider eller team- og prosjekteier
- kan identifisere problemstillinger knyttet til forholdet mellom team- og prosjektorganisasjon og basisorganisasjon
- kan anvende sine kunnskaper i tilrettelegging av organisasjonsutviklingsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Eget arbeid
Samlingsuker 2024
Uke 36 og 44