Invitasjon til kurs for sivilsamfunnsorganisasjoner: Evaluering, læring og verdibasert ledelse
Invitasjon til kurs for sivilsamfunnsorganisasjoner: Evaluering, læring og verdibasert ledelse
Sivilsamfunnsorganisasjonene møter nye utfordringer som innebærer behov for læring, utvikling og endring. Tjenestene må stadig tilpasses og ressursbruken og måloppnåelsen må i økende grad dokumenteres og synliggjøres. Gode evalueringer er nyttige virkemidler for innsikt og kunnskap som kan brukes i disse prosessene.
Sivilsamfunnsorganisasjonene møter nye utfordringer som innebærer behov for læring, utvikling og endring. Tjenestene må stadig tilpasses og ressursbruken og måloppnåelsen må i økende grad dokumenteres og synliggjøres. Gode evalueringer er nyttige virkemidler for innsikt og kunnskap som kan brukes i disse prosessene.
- Zoom
- 10. March 2021, 09.00 – 10. May 2021, 15.00 (Add to calendar)

Gode evalueringer er nyttige virkemidler for innsikt og kunnskap. (Foto Colourbox)
Hele kurset foregår digitalt over Zoom.
Kurset finner sted vårsemesteret 2021: Onsdag 10. mars, mandag 12. april og mandag 10. mai kl. 0900-1500.
Påmelding innen 1. mars. Du melder deg på enten 1 dags kurs (for ledere) eller 3 dagers kurs.
Hva og hvorfor?
Sivilsamfunnsorganisasjonene møter nye utfordringer som innebærer behov for læring, utvikling og endring. Tjenestene må stadig tilpasses og ressursbruken og måloppnåelsen må i økende grad dokumenteres og synliggjøres. Gode evalueringer er nyttige virkemidler for innsikt og kunnskap som kan brukes i disse prosessene.
Senter for verdibasert ledelse og innovasjon ved VID vitenskapelige høgskole har inngående erfaring fra arbeid med innovasjon og organisasjonsutvikling. Senteret har nylig styrket sin kompetanse i evalueringsfaget og tilbyr våren 2021 et kurs skreddersydd for sivilsamfunnsorganisasjonene. Kurset tar for seg ulike aspekter ved evaluering; evalueringsdesign, gjennomføring av evalueringsprosesser både internt og ved bruk av ekstern kompetanse, formidling og oppfølging. Kurset vil også behandle hvordan evaluering kan institusjonaliseres i organisasjonen og knyttes til læring, ledelse og styring. Verdier som medvirkning, åpenhet og troverdighet er sentrale elementer. Kurset omfatter både forelesninger og anvendelse av egne erfaringer og er rettet mot ledere og fagansvarlige for organisasjonens evalueringsarbeid.
Praktisk informasjon
Hver dag inneholder en tre timers forelesningsdel og en tre timers workshopdel for gjennomgang av kursdeltakernes egne erfaringer og gruppearbeid. Som en oppfølging av kurset inviterer senteret til to samlinger med varighet på to timer henholdsvis 4 og 8 måneder etter kurset for å drøfte anvendelsen av kunnskapen fra kurset. Dette danner grunnlaget for et praksisnettverk for organisasjonene hvor senteret tilbyr et halvdagsseminar en gang i halvåret for å følge opp evalueringsperspektivet i organisasjonene og dermed gi en arena for felles fagutvikling.
Kursavgift pr. deltaker for hele kurset er NOK 4800,- For ledere som kun vil delta på første kursdag, er prisen NOK 1600, -. Spørsmål kan rettes til senterleder Stephen Sirris.
Undervisere
Per Øyvind Bastøe, førsteamanuensis 2, evaluering (tidligere evalueringsdirektør i Norad og leder av evalueringsnettverket i OECDs utviklingskomite). Arild Wæraas, professor, organisasjonsteori og organisasjonsutvikling. Stephen Sirris, førsteamanuensis, etikk og ledelse. Beate Jelstad Løvaas, førsteamanuensis, verdibasert ledelse.
Kursinnhold
Dag 1 Hva er evaluering? Og hvorfor evaluering?
Temaene denne dagen kan også være relevante for ledere uten direkte evalueringsansvar. Det åpnes derfor for en mulighet for deltakelse kun denne dagen for de som ønsker.
Følgende temaer behandles gjennom forelesninger og workshop:
- Grunnleggende forståelse av organisasjoner og verdibasert ledelse
- Motivasjon for kunnskapsutvikling og kunnskapsledelse
- Virkemidler for læring, utvikling og styring; evaluering, resultatmåling, følgeevaluering, brukerundersøkelser og intern revisjon.
- Innføring om «evaluering», utviklingstrekk, offentlige regler og retningslinjer for evaluering.
Normer og standarder i OECD/DAC og F - Utvikling av et helhetlig system for evaluering, læring og ansvarliggjøring
Presentasjon og gjennomgang av deltakernes egne erfaringer
Dag 2 Evalueringsprosessen fra initiering til oppfølging
Følgende temaer behandles gjennom forelesninger og workshop:
- Design av en evaluering; evalueringsperspektiv, evalueringsmodeller, intern/ekstern evaluering, evalueringskriterier, medvirkning, mandatutforming
- Fordeler og ulemper med interne og eksterne evalueringer
- Gjennomføring; evalueringsmetoder, involvering, utforming av anbefalinger
- Datakilder og tilgang på data
- Formidling og oppfølging; sluttrapport, kommunikasjonsplan, bruk
Presentasjon og gjennomgang av deltakernes egne erfaringer
Dag 3 Evaluerings- og læringskultur
Følgende temaer behandles gjennom forelesninger og workshop:
- Organisasjonskultur, innovasjon og ledelse
- Forholdet mellom evalueringsvirksomhet og organisasjonsverdiene åpenhet, redelighet og troverdighet.
- Betydningen og utviklingen av organisasjonsidentitet
- Læring; individ, gruppe, organisasjon
- Kompetanseutvikling
- Systemperspektiv og samspill internt og eksternt
Presentasjon og gjennomgang av deltakernes egne erfaringer
Pensumlitteratur
Bastøe, Per Øyvind. (2020). Fem forutsetninger for gode evalueringer. Oslo: Gyldendal