Dette samarbeidet er knyttet opp mot et av VIDs fremragende forskningsmiljø, Thaimig. Mobilitetene i dette samarbeidet skal være med til å gi VIDs PhD studenter og ansatte deltakelse i workshops og opplæringsprogrammer i thailandsk kultur, religion og kommunikasjon, i tillegg til at VID vil ta imot studenter fra Thailand, på både master og PhD nivå. I prosjektet skal det også være både ut- og innreisende ansatte mobilitet, I Norge vil de ansatte gi forelesninger om blant annet migrasjon og transnasjonale familier og relasjoner. I Thailand vil de ansatte gi gjesteforelesninger til masterstudenter ved Thammasats fakultet for sosiologi og antropologi om temaer som velferdsstat og transnasjonalisering av omsorgs- og omsorgsarbeid, og religionens rolle og betydning i migrasjonsprosesser. Besøkene til Thailand vil også bidra til VIDs ansattes kompetanseutvikling innen thailandsk kultur, religion, og kommunikasjon gjennom deltagelse på workshops og feltbesøk organisert av Thammasats ansatte.
|
Thammasat University (Thailand)
|
Kari Storstein Haug |
Gjennom dette prosjektet vil man forsøke å legge opp til følgende aktiviteter:
Øke studentmobiliteten for sykepleie- og sosialt arbeid, videre ønsker man å integrere internasjonale studenter i det lokale læringsmiljøet – «Rolling buddy model», i tillegg til utvikling og implementering av beste praksismodell gjennom gjensidig utveksling.
|
The University of Queensland (Australia) |
Steffen Suur-Nuuja og Christine Grave Meyer |
Mobilitetsmidlene tar sikte på å styrke samarbeidet mellom VID og UWC, innen fagområdene communmity development og teologi og religion, samt i sosialt arbeid. Dette samarbeidet springer ut fra VIDs Norpart prosjekt,hvor UWC er partnere.
|
University of the Western Cape, UWC, (Sør-Afrika) |
Maria Tendenes og Steffen Suur-Nuuja |
Mobilitetsmidlene er tildelt på bakgrunn av et etablert samarbeid gjennom det eksisterende Norpart prosjektet, og sikrer synergi for flere inn og utreisende ansatte og studenter mellom de to institusjonene.
|
University of Malawi (Malawi) |
Maria Tendenes |
Sierra Leone (SL): VID har hatt pågående samarbeid med COMASH, Fakultet for sykepleie og jordmorutdanningen ved University of Sierra Leone siden før 2018, og ble tildelt felles Globalt mobilitetsprosjekt for perioden 2020 – 2023. Dette prosjektet bygger på det tidligere prosjektet hvor man har etablert et godt og tillitsfullt forhold mellom fakultetene ved de 2 universiteter.
En av tingene som er blitt diskutert er mangelen på kontekstrelevant undervisningsmateriell for sykepleiestudenter i Sierra Leone. Biblioteket deres er fullt av engelske og amerikanske sykepleierbøker, men det meste av utstyret og metodene disse bøkene presenter er ikke tilgjengelig i Sierra Leone.
Med dette prosjektet skal VID sammen med ansatte i Sierra Leone utvikle en lokalt skrevet sykepleielærebok med lokale forfattere, som er kulturelt relevant og tilgjengelig for sykepleierstudenter i Sierra Leone. I tillegg til fakultetssamarbeid, et nytt prosjekt vi skal stimulere til bedre samarbeid mellom bibliotekarene og fakultetet ved COMASH, som er nøkkelen til bedre integrering av forskning i utdanning.
|
Fourah Bay College, University of Sierra Leone (Sierra Leone) |
Tove Giske |
Med dette prosjektet ønsker vi å bygge videre på den gode relasjonen mellom VID og ESSVA, som startet i 2012, hvor ESSVA hvert år (med unntak av covidperioden) har tatt i mot bachelorstudenter fra VID. Med Erasmus+ midler blir samarbeidet mer gjensidig, og dette nye prosjektet bygger videre på prosjektet som fikk tildeling i 2020, hvor VID tok i mot både studenter og ansatte fra ESSVA til VID Stavanger.
|
Ecole Supérieure Spécialisée du Vakinankaratra (ESSVA) |
Ellen Vea Rosnes |
Det har vært en løpende, men uformell kontakt mellom VID og University of Adventist Zurcher (UAZ) siden 2019. Dette prosjektet har som mål å utvikle formelt samarbeid mellom universitetene, spesielt innenfor sykepleie. Vi vil i første omgang fokusere på ansattmobilitet for å utvikle studentutveksling for de kommende årene. Disse mobilitetene vil være et viktig virkemiddel å utvikle et samarbeid til øke kulturell forståelse. Dessuten vil vi under besøkene sammenligne pensum for sykepleierutdanningene. Vi har som mål å etablere semesterutveksling mellom institusjonene som gir 30 studiepoeng på engelsk. Dette er i tråd med VIDs strategier hvor å tilby et helt semester for innkommende utvekslingsstudenter på engelsk er en av våre prioriteringer er å øke internasjonalisering hjemme. |
Université Adventiste Zurche, Madagaskar |
Christine Grave Meyer og Oda Strøm Oksholm |