Tips og råd for planlegging av undervisning våren 2021
Tips og råd for planlegging av undervisning våren 2021
Det har vært mange krevende endringer for studenter og ansatte etter 12. mars, og for vitenskapelige ansatte har det kanskje vært spesielt store endringer knyttet til planlegging, undervisning, veiledning og dialog med studentene.
Det har vært mange krevende endringer for studenter og ansatte etter 12. mars, og for vitenskapelige ansatte har det kanskje vært spesielt store endringer knyttet til planlegging, undervisning, veiledning og dialog med studentene.

Vi erfarer at selv det planlagte og begrensede tilbudet på campus i høst kan bli krevende å gjennomføre og at vi trolig går inn i et nytt år med svært strenge retningslinjer for hvor mye og hva slags, om noe, undervisning som kan være på campus. Det er krevende å planlegge for en så usikker situasjon. For å bidra til mest mulig forutsigbarhet, er det utviklet råd for planlegging av undervisningen våren.
Digital undervisning 2021
Planlegg for digital undervisning! Timeplanen ble lagt i oktober/november og ligger fast, selv om undervisningstilbudet av smittevernsgrunner måtte bli mer digitalt enn vi forutså i oktober.
Flipped class-room
Vi oppfordrer alle som underviser om å tilrettelegge for studentaktiv læring, og gjerne ved å utforske metodologien med flipped class-room der det er mulig. Vær kreativ og tenk variasjon og jobb med å utforme læringsløpet til studentene på en måte slik at de blir aktive deltagere i læringsmiljøet. Lag gjerne flere korte videopresentasjoner på 15-20 minutter, og bruk samtid med studentene til interaksjon, dialog og gode arbeidsaktiviteter. Dersom campus igjen skulle åpne, vil en slik planlegging likevel kunne være nyttig læringsmateriell - kombinert med studentaktive læringsaktiviteter i timeplanfestet undervisningstid.
Ta kontakt med VIDs e-læringsteam i SLIPP eller e-læringskontakter på fakultetene i god tid for å få veiledning som kan bidra til å utvikle ditt pedagogiske repertoar. Bruk gjerne ressursene som ligger i Canvas, utarbeidet av SLIPP.
Prioriteringer når campus åpnes for undervisning igjen
Fakultetene ved dekan vil vurdere og informere om hvilke studentgrupper og hvilke typer undervisning som skal prioriteres når campusene igjen åpnes.
Fokus på godt psykososialt læringsmiljø
Alle lærere bes om å ha et proaktivt fokus på hva som kan gjøres for å sikre et godt psykososialt læringsmiljø innenfor de rammer som smittevernsreglene til enhver tid tillater. Vi vet at mange studenter sliter med ensomhet og det er ønskelig at alle lærere fortsetter å ta ansvar for læringsmiljøet sammen med studentene.
Studenter bør delta i faste seminargrupper
Institusjonene bør i større grad sikre at studenter deltar i seminargrupper eller kohorter for alle studenter. Disse gruppene bør kunne møtes både på lærestedene og digitalt, avhengig av gjeldende smittevernregler.
Planlegge for alternative vurderingsformer
Alle med programansvar, som studieledere og tilsvarende som har ansvar for emner med eksamen på campus vårsemesteret 2021 må planlegge for alternative vurderingsformer med høy kvalitet - og sørge for at det sendes nødvendig søknad til UU innen 19. februar 2021.
SLIPP vil arrangere seminar om varierte vurderingsformer i uke 4 eller 5 som særlig vil tilrettelegges for å drøfte denne type problemstillinger. De som har programansvar, samt emneansvarlige på emner med eksamen på campus vil få mulighet til å jobbe med dette på seminaret - og bør så langt det er mulig delta eller sende en stedfortreder.
Dersom fakultetene ønsker det, kan eksamen gjennomføres etter gjeldende studieplan på campus hvis smittesituasjonen tillater det, men det må foreligge en alternativ plan som skal til UU jf. øverste punkt.
Published by Vidar Brundtland Steder. Date: 24. November 2020.