Kickstart-modellen for aktiv samarbeidslæring i sykepleierstudenters første praksis i sykehjem
Læringsceller
Studentene samarbeider i læringsceller under utplassering på sykehjemmet i en stillasstruktur.
Før praksisperioden: Studentene deles tilfeldig inn i læringsceller (par) og trenes og veiledes i hvordan de kan samarbeide og studere sammen.
I løpet av praksisperioden skal studentparet
- Samarbeide om å tydeliggjøre deres forståelse av emnets innhold og forventet læringsutbytte ved bruk av emneplan og lærings/vurderings-verktøyet Repons
- Planlegge, samarbeide og støtte hverandre i læringsaktiviteter
- Bistå, observere og gi tilbakemeldinger til hverandre i læringsaktiviteter
- Reflektere og vurdere sammen om læringssituasjoner de møter
Veiledning
Hver læringscelle følges daglig opp og veiledes av én klinisk sykepleier og evt en helsefagarbeider som kan være medveileder. Lærer fra universitetet/høyskolen er jevnlig i kontakt og støtter studentene og veileder og deltar i vurderinger. Der ulike læringsbehov er identifisert, kan læringscellen deles midlertidig, og studenten kan veiledes individuelt.
Et kombinert team bestående av en lærer fra høyskole/universitet og en erfaren klinisk sykepleier ble tildelt ekstra ressurser for å introdusere den nye modellen for studenter og veiledere, støtte klinisk veileder og legge til rette for relevante læringsmuligheter og bruk av læringsverktøy i praksis.
Samarbeid mellom universitetet og klinikken
Forut for praksisperioden: Det ble arrangert møter mellom ledere og ansatte på sykehjem og prosjektledere og lærere fra høgskolen, der fokus var på den pedagogiske modellen i prosjektet og hvordan prakissted og utdanningsinstitusjon best kan samarbeide om veiledningen for studentenes læring.