IT-support for ansatte
IT-support for ansatte
IT-supporten til VID heter Helpdesk. Helpdesk hos VID får hver måned over 1000 henvendelser. For å klare å hjelpe alle raskt og effektivt må du følge noen rutiner når du skal kontakte Helpdesk.
Her er rutinene for hvordan du skal bruke IT-Helpdesk hos VID.
Last ned rutinene, les dem og følg dem. Da blir det lettere for alle, og da får du raskere den hjelpen du trenger.
IT-supporten til VID heter Helpdesk. Helpdesk hos VID får hver måned over 1000 henvendelser. For å klare å hjelpe alle raskt og effektivt må du følge noen rutiner når du skal kontakte Helpdesk.
Her er rutinene for hvordan du skal bruke IT-Helpdesk hos VID.
Last ned rutinene, les dem og følg dem. Da blir det lettere for alle, og da får du raskere den hjelpen du trenger.
Logg deg inn på supportsystemet Helpdesk
Helpdesk skal nås via et eget supportsystem.
Gå til supportsystemet Helpdesk for å registrere en sak.
Har du ikke tilgang kan du sende en e-post til helpdesk@vid.no.
Helpdesks telefon skal kun brukes i kritiske situasjoner. Ring da til +47 22 45 18 00.
IT på VID
IT-seksjonen har ansvar for høgskolens IT-infrastruktur med tilknyttet utstyr, serverdrift, datasikkerhet og e-postsystemet.
IT på VID gir brukerstøtte til rundt 900 ansatte og 4500 studenter, og løpet av ett år mottar IT-Helpdesk rundt 12 000 henvendelser.
For at vi skal kunne gi deg best mulig hjelp trenger vi derfor at du kontakter Helpdesk på riktig måte. Les derfor våre rutiner og følg dem når du tar kontakt.
- Feide
Ansatte hos VID benytter Feide til mange av høgskolens systemer.
Ved å logge inn direkte til Feide kan du se hvilke informasjon som finnes om deg i Feide-systemet, hvilke samtykker du har gitt og hvilke tjenester du kan bruke.
Ønsker du å aktivere konto, tilbakestille passord og endre passord gjør du dette på Passordweb. Logg inn på Passordweb.
- Webmail
Webmail kan brukes for å lese din e-post utenfor arbeidsplassen. Du vil bli bedt om å logge inn i tjenesten, benytt da ditt VID-brukernavn og passord. Gå til webmail.
- Trådløst nettverk
Oslo, Sandnes og Stavanger
Ansatte kan koble seg til nettverket Eduroam. Pålogging til Eduroam for ansatte foregår med brukernavn: brukernavn@vid.no, passord: Ditt VID-passord. For eksempel for Ola Nordmann: olanor@vid.no, altså ikke din e-postadresse som brukernavn. Problemer med å konfigurer din pc/mobil til Eudroam? Last ned din Eduroam-profil for VID på Eduroam.
Bergen: Betanien
Automatisk tilkobling for ansatte tilhørende Betanien. For gjester, inkludert VID-ansatte tilhørende andre studiesteder, benyttes gjestenett. For spesielle behov, typisk VID-ansatte som er mye på Betanien kan et eget ansattnett benyttes på forespørsel. Lokal IT-support bistår med passord.
Bergen: Haraldsplass
Tilkobling på eget ansattnett med passord. Lokal IT-support bistår med passord.
- Fjernhjelp
For at IT-support skal kunne bistå må du i noen tilfeller installere et program som gir support mulighet til å fjernstyre pc-en din. Les mer om fjernhjelp.
- Hjemmeområde
Alle ansatte har et hjemmeområde tilgjengelig fra sin pc. Alle skal lagre sine dokumenter her, fordi man er ikke avhengig av en bestemt maskin, og fordi det gjøres sikkerhetskopi fem ganger i uka.
- Utskrift
- Datadisiplinerklæring
Som ansatt og bruker av VIDs IKT-ressurser må du skrive under en datadisiplinerklæring.
- Hvordan koble til nettverk med VPN-klient