førsteamanuensis Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap
Oslo
Diakonveien 18, 0370 Oslo
Allmennpedagogikk, Andre pedagogiske fag, Annen historie, Fagdidaktikk, Humaniora, Idéhistorie, Kulturhistorie, Moderne historie (etter 1800).
”Democratic citizens, shaped by the past and shaping the future: Historical consciousness and democratic consciousness in the Norwegian curriculum for social studies 2020”2025, Citizenship, Social and Economics Education (CSEE)
Use of active learning classrooms in health professional education: A scoping review2023, International Journal of Nursing Studies Advances (IJNS Advances)
Tid for tale. Overgangsritual og kongelege balansekunstar2004, Rhetorica Scandinavica
SCHOOL HISTORY: PERIODS OF CHANGE AND REFIGURATION OF THE GRAND NARRATIVE 2024
Storyline: Kreativ og kritisk tenkning i historieundervisning2019
Storyline: kreativ og kritisk tenkning i historieundervisning2019
Norsk Skolemuseum og Norsk Pedagogisk Studiesamling fra verdensutstilling til pedagogisk tragedie. Om kilder, arkiv og kollektiv hukommelse2011
I takt med nasjonen - Den nasjonale 17. mai – paraden gjennom historia2001
School History: Periods of Change and Refiguration og the Grand Narrative2024
The Sandbox: educational or use in pedagogy, psychology and psychiatry - Norway and Denmark in 1930-19602024
Progressive education in motion – Jan Ligthart in Sweden and Norway 1900-19302024
Helga Eng - for ei dame!2024
The historiography of the school subject of history in Norway: from patriotism towards generic competences - on so what?2024
Something lost: Between patriotism and democratic skills. History and citizenship education, Norway2024
Historical Consciousness and Democracy in Curricula: An international comparative study (INeHiDE - International Network of Historical and Democratic Consciousness - Swedish Research Council)2024
Changing the National Grand Narrative: The School Subject of History in Norway2024
Historien og historiefaget narrativ, livsverden og politisk prosjekt2017
Læraren som venstremann og dei nye dannelsesfaga. Lærarrollen og elementærskulen frå kirkeskule til nasjonal og sekulær folkeskule2017
Teoribruk i utdanningshistorie: muligheter og begrensninger ved teorilån fra ulike fagområder. Prøveforelesning for graden Ph.d2016
"Fantomsmerter og fiendebilder. Historiefaget som nasjonsbygger", vitenskapelig foredrag på Institutt for pedagogikk, Helga Eng-dagen 2016: "Om demokrati"2016
The Removal of the Norwegian "Phanom Limb Map": Maps in History Textbooks as Epistemic and Historigraphical World Vies, and the Interwar Period as a Time og Change2014
17. mai-tradisjonen og det tradisjonelle historiefaget - og hva nå?2014
Utdanningssystemet som et nasjonsbyggingsverktøy2014
Danning for demokrati - et historisk perspektiv2014
1814 i folkeskolens historiebøker - en resepsjonshistorie fra lidelse til vekst?2014
Arrangementsansvarlig: Opplysning, utdanning og demokrati. Åpen forelesningsserie - grunnlovsjubileet 20142014
Foreningen Nordens historielærebokrevisjoner 1919-40 - Paul Ricoeurs «Pedagogy of Pardon», en narrativ vei mot fred?2014
Halvdan Koht, Haakon Vigander og foreningen Nordens lærebokrevisjoner i mellomkrigstiden – et internasjonalt foregangseksempel2014
Læreboka, historiefaget og lærebokkritikk 1889-1940. Om skulefag, vitenskap og politikk2014
Sesjonsansvarlig. Norsk Utdanningshistorie2014
Predikerbarhet: noen notater2014
From a narrative of suffering to a narrative of growth2013
Historienarrativet i Norske lærebøker for folkeskolen 1920-40. Historiografiske, historiefilosofiske og narratologiske innspill til analyse2012
Lærebokrevisjon, narrativitet og historiografi2011
World Exhibitions, the Author as a Flâneur and the Textbook2011
A Narrative Protagonist in his Historiographical Landscape – Norwegian history textbooks in the 1930ies2011
Small Stories about the Big Things - On a Reading Book, World Expositions and and Collective Memory"2010
The Image of “Us” and of the “Others” – Norway and the World as seen through Norwegian Textbooks, 1930-19702010
Å lyssette det skulehistoriske landskapet - fra læreboka til arkivverda2009
Død og sorg i fremmed kontekst2004
17. mai fra nasjonal til internasjonal2004
Hjem til slutt?2002
Det norske Spania - i sol og skygge. En konferanserapport om den nye norske utvandringsbølgen2002
Kongelig balansekunst2024, Vårt land
Delte Flagg og Hjerter i To2024, Avisa Vårt land
Kamp om nasjonen2003, Klassekampen
History of education. The Norwegian perspective2024
17. mai-toget gjennom historien - med fokus på skolens rolle2013
Historienarrativet i folkeskolens lærebøker 1889-19402013
Derfor er 17. mai barnas dag2018
"Historiebøker og politikk"2017
Eksperter roser kongens tanker om "utvanning av norsk kultur"2017
Historiefaget endret seg i takt med politikken2016
Historiefagets utvikling i skolen Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd2016
17. mai-toget - en sosial kamparena? I Ekko helg.2017
Historie som skolefag og dannelsesprosjekt 1889-1940. En historiografi ut fra folkeskolens historielærebøker.2016, Universitetet i Oslo
17. mai-toget - dei som var med... og dei som stod igjen2014, Bedre Skole
"Vadheim-resolusjonen" 1884. Det lokale lærarmøtet bak jamstillingsvedtaket og eit to-språkleg Noreg2013, Årbok Høyanger
History Textbook Revisions and Narrative Refiguration - A Narrative Road to Peace?2014
From a Narrative of Suffering towards a Narrative of Growth: Norwegian History Textbooks in the Inter-War Period2013, Scandinavian Journal of Educational Research
Slik blir nordmenn norske. Bruk av nasjonale symbol i eitfleirkulturelt samfunn2004, Pax Forlag
Død i utlandet, sorg på avstand2004, Diakonhjemmet høgskole
Det norske Spania - i sol og skygge. En konferanserapport om den nye norske utvandringsbølgen2003, Diakonhjemmet Høgskole
Nasjonal symbolbruk i skandinavisk EU-kamp i 1990-åra : rapport fra prosjektet: "Nasjonale symboler og ritualer i Norge, Sverige og Danmark"2001, Diakonhjemmets høgskolesenter, Forskningsavdelingen
Nasjonaldagsfeiring i fleirkulturelle demokrati2001, Nordisk ministerråd
For Fedreland og Broderband : allmugeskulelærarane si møteverksemd i det nasjonale gjennombrotet 1850-18701999, Høgskulen i Volda
Hjem til slutt?2003, Geronius
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.