Marianne Morfjord startet på en videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, og endte med å både bytte jobb og gå videre på mastergrad.
– Jeg har visst helt siden bachelorstudiene at jeg ønsket å jobbe med barn og unge. Den vissheten ble forsterket under videreutdanningen, forteller Marianne Morfjord.
Hun har en bachelorgrad i sosialt arbeid fra VID, og for tre år siden startet hun også på en videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge. Master i helsefremmende relasjonsarbeid består nemlig av to deler, der den første delen kan tas som en videreutdanning som står på egne ben.
Etter det første året på videreutdanningen, byttet hun jobb.
– Jeg ønsket å jobbe mer helhetlig, sier hun.
– Under videreutdanningen lærte vi mer om det å jobbe psykososialt – å ikke bare se barnet, men også familien og hele systemet rundt. Det er veldig fint å få jobbe med hele familien, forteller hun.
Hun gikk fra jobb som miljøterapeut på en fritidsgård for barn og unge, til koordinator i Home-Start.
Får konkrete verktøy man kan bruke i jobben
Home-Start er et lavterskeltilbud, hvor småbarnsfamilier kan få besøk og hjelp av frivillige 2-4 timer i uken. Som koordinator jobber Marianne med å rekruttere frivillige, kurse dem og koble dem sammen med familier som vil ha hjelp.
Hun forteller at videreutdanningen ga henne helt konkrete verktøy for hvordan en kan møte barn og unge.
– For å ta akkurat den videreutdanningen må man ha direkte kontakt med barn og unge i jobben sin. Det gjør at man har mange knagger å henge teorien på. Man får virkelig utbytte av studiet, sier hun.
Hun forteller at videreutdanningen hadde mye fokus på hvor viktig de første årene er for barna, og viktigheten av tilknytningen til foreldrene.
– Det har understreket betydningen av jobben jeg gjør nå. I noen familier kan koordinatoren og den frivillige oppdage behov tidligere enn hjelpeapparatet, slik at de raskere kan få rett hjelp. I tillegg bidrar vi til at foreldrene får en litt mindre krevende og stressende hverdag, påpeker hun.
En overgang å begynne på master
Hun valgte å gå videre med studiene, og har nå ett år igjen av sin master i helsefremmende relasjonsarbeid. Hun forteller at det var en var en liten overgang å gå fra videreutdanning til master.
– Det ble mer teoritungt. Man lærer blant annet om metode og vitenskapsteori – hvordan man forsker og hvordan man skriver masteroppgave. Samtidig var foreleserne gode til å ta ting ned og gjøre dem mindre svevende, sier hun.
Også på master har hun lært ting hun har nytte av i jobben.
– I Home-Start er det mye fokus på betydningen av en trygg og god relasjon, forteller hun. Hun jobber i Home-Starts lokalavdelinger i bydelene Alna og Østensjø, som begge er drevet av Frelsesarmeen.
Som koordinator bruker hun mye tid på å bli kjent med familiene og de frivillige, så hun kan koble de rette personene sammen. Det er viktig at de frivillige bygger en god relasjon til familien.
– Det er så lett å skulle begynne å fikse ting og ringe rundt, i stedet for å bare være til stede i relasjonen i hverdagslivet. Der har studiet vært midt i blinken: Relasjonen er målet. Hvordan kan vi veilede de frivillige til å ivareta det perspektivet?
Givende gruppearbeid
På studiet møtes folk med ulik yrkesbakgrunn, blant annet lærere, sykepleiere og sosionomer, noe Marianne trekker fram som positivt.
– Folk har ulike erfaringer og perspektiver. Vi har hatt mye gruppearbeid, noe som gir innspill til nye måter å se ting på, forteller hun.
Hun har også vært godt fornøyd med foreleserne.
– Vi har hatt forelesere som ikke bare har vært flinke til å forelese, men som er gode ute i feltet. VID har også vært flinke til å hente inn folk med ulik fagbakgrunn, forteller hun.
Hun innrømmer at det til tider har vært krevende å studere ved siden av full jobb, men mener det er verdt innsatsen.
– Det har vært lettere å finne motivasjonen når jeg ser at dette er noe jeg kan få bruk for, at jeg har lært mye jeg kan ta med meg videre på jobb, sier hun.