Simon Lødemel (32) og Kjersti Goa Lødemel (58) tar begge en mastergrad i verdibasert ledelse. Det har gitt henne faglig påfyll og han nye karrieremuligheter.
- Jeg er utdannet politi, og hadde på sikt lyst til å bli leder. Da var det naturlig å begynne på et ledelsesstudie - ledelse har i stadig større grad blitt et eget fag, sier Simon Lødemel.
For tre år siden startet han på en erfaringsbasert master i verdibasert ledelse ved VID vitenskapelige høgskole.
- Jeg kjente flere som hadde tatt verdibasert ledelse ved VID, og som var fornøyde. Dessuten var det spennende å ta et studie hvor ikke alle medstudentene var politifolk, noe de ville vært hvis jeg tok videreutdanning på Politihøgskolen, sier han.
Ett år senere startet moren på samme studie.
- Det kom ikke som noen bombe at mamma valgte det samme. Hun har alltid likt å oppdatere seg faglig, og ble gira når jeg fortalte om masterprogrammet, sier han.
Startet med ulik motivasjon
Simon mener det var mest sporty av moren å starte på et masterløp.
- Hun har ikke så mange år igjen av arbeidslivet, mens jeg skal jobbe i kanskje 40 år til, sier han, og legger til at de hadde ganske ulik motivasjon for å starte på studiet:
- Jeg ønsket å gå ledelsesveien, mens hun tar det for å få faglig påfyll, forteller han.
Kjersti Goa Lødemel er nemlig allerede en erfaren leder. De siste ti årene har hun jobbet som leder for NAV Arbeidslivssenter Rogaland, som er et ressurs- og kompetansesenter for et inkluderende arbeidsliv.
- Jeg hadde planer om å ta noe innen ledelse allerede før pandemien, men da pandemien kom måtte jeg fokusere på jobben som leder, forteller hun.
Da unntakstilstanden var over, kom tanken på faglig påfyll tilbake. Samtidig startet sønnen på verdibasert ledelse.
- Jeg kom ganske raskt inn på tanken at dette kanskje kunne være noe for meg også, forteller hun.
Ett år senere var hun i gang.
Tar verdiene inn i samfunnsoppdraget
For Kjersti ga særlig det verdibaserte gjenklang.
- Jeg likte VIDs måte å tenke ledelse på. Særlig fordi jeg jobber med et stort samfunnsoppdrag med å få ned sykefraværet og skape et mer inkluderende arbeidsliv. Jeg kunne ikke stått i dette endringsarbeidet hvis jeg ikke hadde hatt med meg verdiene, sier hun.
Både Kjersti og Simon har valgt en grad på 90 studiepoeng, som de tar på deltid over tre år. Fagene de har valgt er imidlertid ulike. Blant sine fag trekker Kjersti særlig frem “relasjonell ledelse og coaching” som nyttig.
- Man er hele tiden i dialog med sine medarbeidere, det var veldig spennende å få gode verktøy og perspektiver på dette. Det mest spennende forrige semester var det som handlet om positiv psykologi og høykvalitetsforbindelser, det var et ganske nytt tema for meg, sier hun.
Hun trekker også fram dialogen med medstudentene.
- Vi var seks stykker som satte oss ved samme bord den første dagen, og har vært en gruppe siden. Vi deler erfaringer og tips, og det er alltid kjekt å treffes på samlingene.
Fikk tilbud om lederjobb
Også sønnen Simon trekker fram medstudentene som viktige.
- Det mest nyttige med studiet har vært å få treffe mennesker fra ulike fagretninger og miljøer i en setting der ledelse er tema. Det har vært mange gode samtaler, jeg har lært mye av både folk som er erfarne ledere og folk som ikke har vært ledere før, sier han.
Han og moren snakker på ingen måte om fag hver gang de møtes, men har gitt hverandre tips til pensum og litteratur, og deler perspektiver fra sine jobber som ledere.
Halvveis i masterløpet fikk nemlig også Simon en lederjobb, som leder for seksjon for digitalt politiarbeid i Sør-Vest politidistrikt.
- Jeg vet ikke om studiet bidro til at jeg fikk jobben, men jeg brukte det aktivt inn i søknadsprosessen, sier han.
På påsketur med hver sin laptop
For Simon er det nå bare masteroppgaven som gjenstår. Han skriver om den vanskelige samtalen mellom leder og medarbeider. Kjersti har ikke landet tema enda, men tror hun vil skrive om hva som er drivkraften til at ledere blir stående i en lederjobb over lengre tid.
- Jeg vet hvor mye det koster, hva er det som gjør at en likevel trives i den jobben? sier hun.
På felles påsketur til familiehytta satte både mor og sønn av tid til studiene, med skigåing mellom slagene.
- Simon jobbet mest, siden han har en master å skrive, sier Kjersti.
Familien rommer for øvrig ikke bare to, men tre VID-studenter.
- Søsteren min tar faktisk en bachelor i sosialt arbeid ved VID, forteller Simon.