Av: Arne Morten Rosnes, LoDU
Bruk av generativ kunstig intelligens (gKI) som f.eks ChatGPT og BARD i undervisnings og læringsaktiviteter er omstridt og kan være problematisk. Dette gjelder blant annet i forhold til personvern (GDPR), opphavsrett og faktafeil. Noen mener at gKI tar fra oss muligheten og evnen til kritisk refleksjon, produksjon av tekst og ideer, og at det undergraver kognitiv læring og mange av våre vurderingsformer. Men verktøy basert på kunstig intelligens forsvinner ikke. Det er derfor viktig at både lærere og studenter søker innsikt i hvordan disse kan utnyttes med tanke på effektivitet, kognitivt og kreativt arbeid. I denne teksten vil vi presentere noen læringsaktiviteter hvor generativ kunstig intelligens kan være en ressurs, men samtidig utfordrer vi bruken gjennom kritiske refleksjonsspørsmål.
Dette kan Kunstig Intelligens gjøre for deg
KI kan oversette tekst
KI kan oversette tekst til et annet språk og på den måten gi deg lettere tilgang til teksten.
Til refleksjon:
- Hva skjer med teksten du «mater inn» i roboten? Hvordan blir den brukt?
- Bryter du opphavsretten om du deler en tekst med KI med ønske om å få den oversatt?
KI kan forbedre tekst
KI kan forbedre eller gi respons på hvordan du kan forbedre en tekst. Du kan mate inn din tekst og få et nytt bearbeidet forslag i retur. Din «bestilling» bestemmer hvordan teksten skal forbedres utover å rette grammatikk og skrivefeil. Du må selv vurdere om teksten er blitt bedre og mer egnet til formålet den er tenkt til. Dette kan være spesielt nyttig dersom du skriver på et språk du ikke behersker 100%.
Til refleksjon:
- Hvordan kan du vurdere om en tekst er blitt bedre?
- Hva skiller mellom at teksten er skrevet av deg eller av KI?
- Hva skjer med teksten du «mater inn» i roboten? Hvordan blir den brukt?
- Kan du slette egne data/tekst fra KI?
KI kan forklare begreper og lage sammendrag
KI kan forklare komplekse begreper med andre ord og lage sammendrag av lange tekster. Den kan også lage eksempler og historier som konkretiserer teori. Dette kan hjelpe deg i lesing og forklaring/forståelse av tekst og begreper. Den kan også lage stikkord og punktlister til presentasjoner, eller den kan lage spørsmål du kan bruke for å teste egen eller studenters forståelse av teksten. I noen KI-programmer kan du til og med importere spørsmål direkte inn i en Canvas quiz.
Til refleksjon:
- Kan du være sikker på at KI forklarer begrepene på riktig måte?
- Er forklaringen korrekt?
- Hvorfor velger KI akkurat disse punktene som viktige fra en tekst?
- Hva bestemmer hvilke spørsmål KI lager fra en tekst?
- Lærer du mer dersom du må jobbe mindre for å forstå et begrep?
KI kan sette i gang skriveprosesser og gi ideer om et tema
KI kan sette i gang skriveprosesser og gi deg ideer om et tema. Kanskje den kan hjelpe deg forbi en skrivesperre? Ideene som blir presentert er kanskje ikke utpreget kreative for de er basert på et gjennomsnitt av hva som tidligere er skrevet (og matet inn i KI) om tema.
Til refleksjon:
- Hvilke ideer er ikke nevnt av KI?
- Kan ideene styre deg i en spesiell retning?
- Er teksten preget av en spesiell kontekst og bias, eller er den tilsynelatende verdinøytral?
- Kan en enkel start på skriveprosessen redusere læring for eksempel i akademisk skriving?
- Hvor mye av teksten og ideene må du ha kommet på selv for å kalle teksten din?
KI kan kritisere tekst og argumenter
KI kan kritisere tekst og argumenter og utfordre din tekst og dine formuleringer til å bli enda bedre. Den kan bli din «personlige» veileder, og den er mer tilgjengelig en lærers tilbakemelding.
Til refleksjon:
- Hvordan påvirker ditt spørsmål/oppdrag til KI svaret du fikk?
- I hvilken retning leder KIs kritikk din tekst?
KI kan lage visuelle fremstillinger
KI kan lage visuelle fremstillinger som flytskjema, diagram og tankekart som forklarer sammenhenger og data på en enkel måte.
Til refleksjon:
- Er de visuelle koblingene/forklaringene korrekt?
- Hvorfor velger KI akkurat disse punktene/dataen som viktige i fremstillingen?
Del gjerne hva KI har gjort for deg her (Nettskjema)
Videre lesing:
Læringsblogg om kunstig intelligens
Les gjerne den engelske versjonen av denne teksten som har blitt oversatt av ChatGPT-3.5
Kilder:
https://www.mn.uio.no/kurt/aktuelt/aktuelle-saker/how-can-we-use-generative-ai-in-norwegian-higher-e.html
https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Snakke+med+studentane+om+kunstig+intelligens
https://edu.usn.no/getfile.php/13758643-1677661123/edu.usn.no/a-teachers-prompt-guide-to-chatgpt-aligned-with-what-works-best.pdf
https://www.unesco.org/en/articles/guidance-generative-ai-education-and-research
https://platform.openai.com/docs/guides/gpt-best-practices/six-strategies-for-getting-better-results
https://openai.com/blog/teaching-with-ai?ref=futuretools.io
https://mediakonsult.no/chatgpt-prompt-bedre-bruk-av-chatbot/