Jeg foreleser i et emne som heter Verdibevisst ledelse og organisering på masterprogrammet i Verdibasert ledelse. Vi har ca. 50 studenter som er på to samlinger i semesteret for videre- og etterutdanning.
Sammen med studentene skal jeg dette semesteret teste ut og dele med dere hvordan vi kan bruke KI til å forberede undervisning og i selve undervisningen. Vi skal se på ulike verktøy som kan hjelpe oss som forelesere med å forberede undervisning, se på ulike måter å snakke med studentene om bruk og etikk knyttet til KI, og se på hvordan studentene våre bruker KI i sin hverdag som ledere.
Hvordan kan KI hjelpe oss i undervisningen?
Altfor lite tid, altfor mange oppgaver. Både forelesere og studenter har nok vært der! Så i dag har jeg testet Questionwell, et KI-verktøy som kanskje kan hjelpe oss i en travel hverdag!
Dette er en nettside som lar deg legge inn tekst og på bakgrunn av dette skaper flervalgsspørsmål som du kan laste opp i Canvas. Du kan tenke på det som en automatisk quizmaster som lager spørsmål (og finner rett svar!) basert på en tekst du velger. Deretter gjør den om spørsmål og svar til et format som lar studentene svare på de som flervalgsspørsmål i Canvas.
For å teste dette bestemte jeg meg for å be den lage en quiz basert på artikkelen «Servant Leadership: A systematic review and call for future research»
Questionwell har flere måter å «mate inn» tekst på, min erfaring var at å kun lenke til teksten eller skrive navnet på artikkelen fungerer dårlig. Men ved å kopiere teksten fra artikkelen og lime den inn på nettsiden spyttet den ut en liste med ca. 15 spørsmål og svar på norsk, fra en engelsk artikkel! Alle var ikke like gode, og noen måtte redigeres litt både for språk og innhold. Særlig hadde den en tendens til å lage litt for enkle, eller like spørsmål. Men hele prosessen tok ti minutter og da satt jeg igjen med ni spørsmål om artikkelen.
Flere av studentene har prøvd den og på spørsmål om hvordan de opplevde den svarte flere at den var nyttig og at de brukte den til å teste egen kunnskap. Konklusjonen blir at med litt redigering av spørsmål og direkte innliming av tekst så kan dette være en effektiv måte å lage spørsmål på, som også studentene opplever å være relevant.
Hvordan introdusere og snakke om KI i klasserommet?
På forrige samling brukte vi ca. 45 minutt på å diskutere bruk av KI på arbeidsplassen og i klasserommet. Vi tok utgangspunkt i en artikkel som presenterer KI som et mulig lagmedlem og beslutningsstøtte. Jeg ga deretter studentene en gruppeoppgave hvor de skulle skrive ned en liste med spørsmål og oppgaver som de ofte forholdt seg til som ledere og som KI kanskje kunne løse. Deretter demonstrerte jeg for alle sammen hvordan slike spørsmål kan skrives inn i Googles Bard.
Dette virket å være en morsom øvelse hvor de fort innså potensialet og nytten i å mate inn nye spørsmål og svar for å teste grensene for tekstroboten. Med liten styring fra meg utover dette innså studentene raskt at dette var både spennende og med stort potensiale, den kan alt fra å skrive sammendrag av artikler til å gi svar på spørsmål om permisjonsregler i Rælingen kommune!
Etter å ha testet dette nokså fritt hadde vi en oppsummering i plenum. Hovedinntrykket her var at dette var noe som kunne bli nyttig, og flere så gode bruksområder både på jobb og skole. Det være seg å stille spørsmål om regelverk, tekster eller bruke den til å lage sammendrag eller oversettelser av artikler på pensum.
Gjennom testingen i klasserommet fant flere av studentene at det var en ulempe at den kunne gi feil svar, for eksempel ved å sitere regelverk for Rælingen kommune som ikke fantes! Dette ledet til en fin grupperefleksjon rundt viktigheten av å forholde seg kritisk til KI som verktøy og hva den kan fortelle oss både som praktikere og som forskere. Dette ga en god anledning til å diskutere hvordan KI kan brukes som en kreativ sparringpartner mer enn vitenskapelig assistent i arbeid med innleveringer og eksamen, samt en klargjøring rundt hvordan direkte bruk av KI-tekst vil regnes som plagiat. En slik bevissthet gjennom egen oppdagelse gir gode muligheter for studentene til å bruke dette verktøyet som et effektivt hjelpemiddel og ikke en krykke i det videre arbeidet.
Les også: Kunstig intelligens i undervisning og vurdering