Fagledelse og innovasjon i Den norske kirke
Fagledelse og innovasjon i Den norske kirke
Emnet tematiserer fagledelse og innovasjonsarbeid i arbeidet til ansatte innenfor diakoni, kirkelig undervisning og kirkemusikk i Den norske kirke
Emnet tematiserer fagledelse og innovasjonsarbeid i arbeidet til ansatte innenfor diakoni, kirkelig undervisning og kirkemusikk i Den norske kirke
Du søker opptak lokalt gjennom KA. Søkere som har fått tilbud om opptak registrerer seg som student på VID vitenskapelige høgskoles EVU-web.
Kirkeprofesjonenes identitet, verdier og faglige handlingsrom i konteksten av et arbeidsforhold i en demokratisk styrt kirkeorganisasjon får særlig oppmerksomhet. Emnet vektlegger kirkefagansattes roller i innovative og menighetsutviklende prosesser, og skal dyktiggjøre til en samskapende praksis i menighet og lokalsamfunn. Ulike typer samarbeidsformer og tverrfaglighet mellom ansatte og i relasjon til folkevalgte og frivillige tematiseres.
Emnet gir grunnleggende kjennskap til prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring. Emnet gir innsikt i arbeidsgiveransvaret og relasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker samt innsikt i rammebetingelser for utøvelse av fagledelse i dagens og fremtidens kirkeorganisasjon. Videre tematiseres kirkelige tjenesters organisering og finansiering, og hvordan lokale prosesser utformes i rammen av helhetskirkelige planer, lover og forskrifter.
Hovedtemaer
- Fagledelse i en demokratisk styrt kirkeorganisasjon
- Sosial innovasjon og samskaping
- Organisering, ledelse og samarbeid
- Frivillighet og frivillighetsledelse
- Prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om fagledelse i Den norske kirke
- har inngående kunnskap om innovasjonsarbeid og samskaping i menighet og i relasjon til lokalsamfunnet
- har omfattende kunnskap om kirkens samfunnsoppdrag og kirkelige profesjoners identitet, verdier og arbeidsoppgaver
- har utdypet kunnskap om Den norske kirkes organisering inkludert kirkeansattes rolle i relasjon til kirkens folkevalgte organer og frivillighet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere omkring egen profesjons fagledelse i lys av arbeidsforholdet og i rammen av en demokratisk kirkeorganisasjon
- kan anvende og analysere metodikk fra prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring i eget arbeid
- kan identifisere, initiere og utvikle ulike former for samarbeid og tverrfaglighet i sin yrkespraksis og kan formidle skriftlig og muntlig kunnskap fra disse prosessene
Generell kompetanse
Studenten
- har samarbeidsevne i innovasjon og samskaping og kan kommunisere relevant teori relatert til initiering, ledelse, gjennomføring og rapportering av arbeidsprosesser
- kan reflektere over relasjonen mellom fagledelse, ledelse og styring og dynamikker mellom interne og eksterne rammebetingelser
- har evne til kritisk tenkning omkring utfordringer knyttet til samarbeid mellom profesjonelle og frivillige samt eksterne aktører
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Individuelt skriftlig arbeidskrav med refleksjon over faglig problemstilling
Obligatoriske aktiviteter
- Litteraturrapport 500 ord (+/- 10 %) som innleveres på digital plattform
- Oppgave med refleksjon over faglige problemstillinger knyttet til en eller flere læringsutbyttebeskrivelser 1000 ord (+/- 10%)
- 80% nærværsplikt
- Deltakelse i studentstyrte grupper
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Skriftlig hjemmeeksamen 3500 ord (+/- 10 %) |
14 dager |
A-F |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen gis over oppgitt tema. Det er krav om kildehenvisning og litteraturliste.
Annet
Opptakskrav: Mastergrad eller bachelorgrad i diakoni, kirkelig undervisning, teologi, kirkemusikk eller tilsvarende. Emnet kan søkes innpasset i Master i praktisk teologi eller Master i verdibasert ledelse, men det kan også tas som et enkeltemne.
Det vil være fysiske samlinger og nettbaserte samlinger.
Litteraturrapporten skal leveres på digital plattform og være tilgjengelig for medstudenter. Alle skal kommentere på hver sin litteraturrrapport (hverandrevurdering).
Pensum
Berg, T. (2017). Grunnleggende økonomistyring. Cappelen Damm akademisk. S. 11-50, 91-107, 201-228. (75 sider)
Birkedal, E. (2019). Kirkelig undervisning og menighet i samspill. Refleksjon over endring de siste tiårene. Prismet, (3), 217-229. (13 sider)
Birkedal, E., & Austnaberg, H. (2017). Planarbeid i trosopplæring som ressurs for menigheten? Prismet, (3), 189-209. (21 sider)
Birkedal, E., & Askeland, H. (2022). Kirkelig demokrati under korona-pandemien: En studie av valgte kirkelederes delaktighet i beslutninger om tiltak i Den norske kirke. Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 9, 1-25. (26 sider)
Engebretsen, E. og Heggen, K. (2012). Makt på nye måter. I: E. Engebretsen & K. Heggen (red.). Makt på nye måter, 13-34 (21 sider).
Galvagno, M., & Dalli, D. (2014). Theory of value co-creation: a systematic literature review. Managing service quality, 24(6), s. 643-683. (41 sider)
Hegstad, H. (2008). Finnes det en teologisk begrunnelse for kirkelig demokrati? Kirke og Kultur, 112(6), 506-514. (9 sider)
Ibbotson, P., & Darsø, L. (2008). Directing creativity: The art and craft of creative leadership. Journal of management & organization, 14(5), 548-559. (12 sider)
Ladegård, G., & Vabo, S. I. (2011). Ledelse, styring og verdier. Magma, s. 25-33. (8 sider)
Løvaas, B. J., Jungert, T., Van den Broeck, A., & Haug, H. (2020). Does managers' motivation matter? Exploring the associations between motivation, transformational leadership, and innovation in a religious organization. Nonprofit Management and Leadership, 30(4), 569-589. (21 sider)
Karlsen, J. T. (2020). Prosjektledelse. Fra initiering til gevinstrealisering. Universitetsforlaget. s. 10-81. (72 sider).
Sirris, S. (2021). Stort ansvar, liten myndighet. Menighetsrådet som styringsorgan. Tidsskrift for praktisk teologi, 38(2), 39-57. (19 sider)
Sirris, S. og Askeland, H. (2021). Kirkelig organisering og ledelse. Et verdibasert og praksisorientert perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. (240 sider)
Sirris, S. (2022). Profesjon og ledelse i Den norske kirke. Organisering av arbeid i en kirke i endring. Cappelen Damm Akademisk. (260 sider)
Sirris, S. (2023). Frivillighet og ledelse av frivillige. Cappelen Damm Akademisk. (170 sider)
Willumsen, E., & Ødegård, A. (2020). Samskaping: Sosial innovasjon for helse og velferd. Universitetsforlaget. S. 19-79 (60 sider)
Aasen, T. M. og Amundsen, O. (2015). Innovasjonsarbeid – organisasjon, kultur og ledelse. Gyldendal akademisk. (190 sider)
Anbefalt tilleggslitteratur
Bjelland, Dahle og Askeland (red.). (2021). Ledelse og organisering i kristne virksomheter. KA. (119 sider)
Edvardsen, J. (2015). En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring. Prismet, (1), 41-48.
Fagutvalg for diakoni i KA-sektoren og Kobro, L. (red). (2022): La oss skape noe sammen! (70 sider)
Fakta og priser
Type enkeltemne
SamlingsbasertNettstudium
Pris
Kr Emnet er fullfinansiert fra oppdragsgiver.Emnet er fullfinansiert fra oppdragsgiver. Semesteravgift er inkludert i finansieringen
Dette enkeltemne tilhører
Master i praktisk teologiMaster i verdibasert ledelse
Opptakskrav
Mastergrad eller bachelorgrad i diakoni, kirkelig undervisning, teologi, kirkemusikk eller tilsvarende. Emnet kan søkes innpasset i Master i praktisk teologi eller Master i verdibasert ledelse, men det kan også tas som et enkeltemne.
Se KAs nettsider for søknadsfrist.
