Emnet gir innføring i problemstillinger knyttet til interkulturell didaktikk, og antropocen.
Med interkulturell didaktikk menes pedagogiske praksiser som tar sikte på å ta vare på og videreutvikle kulturelt mangfold i ulike kontekster på en bærekraftig måte. Antropocen er en geologisk tidsenhet hvor endringer på jordkloden er skapt av menneskelige aktiviteter og inkluderer klimaendringer.
Et hovedfokus i emnet er å drøfte hvordan interkulturell didaktikk kan være med på å fremme bærekraftig utvikling og fremme FN bærekraftsmål med et særlig fokus på mål 4.
Emnet diskuterer interkulturell pedagogisk praksis generelt og videre eksemplifisere med ulike perspektiver bl.a. språkopplæring for minoritetsgrupper, eksistensielle spørsmål om det gode liv i flerkulturelle samfunn, bruk av nye begreper. Emnet er aktuelt for studenter som er opptatt av klimaendringer og bærekraftig bevaring av biologisk og kulturelt mangfold i ulike praksiskontekster, noe som kan ha betydning for utdanning, helse, og sosialt arbeid.
Undervisning
Kurset består av om lag 8 nettleksjoner som publiseres på læringsplattformen Canvas.
Undervisning vår 2025
Heldagssamling i Stavanger: tirsdag 18. mars.
Obligatoriske aktiviteter og eksamen
- Deltagelse på faglig forum i Canvas
- Tilstedeværelse på heldagssamling
- Digital fortelling
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent før eksamen. Emnet avsluttes med kronikk på 1200 ord over selvvalgt emne godkjent av faglærer. Varighet: ett semester.