Tjenestekvalitet øker også når ledere og medarbeidere i profesjonelle praksisfellesskap etablerer og utvikler en kultur for læring, kritisk refleksjon og fagutvikling innad i virksomheten. I dette emnet settes studenten i stand til å lede i kontinuerlig kvalitetsforbedring og virksomhetsutvikling, primært innen rus- og psykisk helsearbeid.
Emnet gir ledere for velferdstjenester i offentlig sektor kompetanse til å håndtere styringssignaler og styringsverktøy i organisasjonen, slik som nasjonale retningslinjer, og implementere disse i egen virksomhet. Gjennom emnet utvikler studentene kompetanse til å gjøre reflekterte vurderinger i spenningsfeltet mellom fag, ressurser og politikk, og benytte handlingsrommet de har som ledere til å lede og styre mot gode og tilpassede tilbud til brukerne.
Innhold
Hovedtemaer
- Helse- og Velferdstjenestenes utvikling og dagens utfordringsbilde
- Virksomhetsledelse og virksomhetsstyring av helse- og velferdstjenester
- Virksomme elementer i implementering; forankring, gjennomføring og oppfølging
- Kontinuerlig virksomhetsutvikling og kvalitetsforbedring i helse- og velferdstjenester
- Lærende organisasjoner
- Utvikling og bevisstgjøring av egen lederpraksis i organisasjonen
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om utviklingen av rammebetingelsene for norske helse- og velferdstjenester
- har avansert kunnskap om prosessene i virksomhetsutvikling
- har god oversikt over tilgjengelige ressurser for forbedringsarbeid i norske helse- og velferdstjenester
- kjenner godt til teorier om lærende organisasjoner og reflekterende praksisfellesskap
- kjenner godt til implementeringsverktøy og -prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan lede implementeringsprosesser og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan anvende et personlig utviklet ledelsesverktøy i egen arbeidshverdag
- kan anvende retningslinjer og styringssignaler i ledelsen av egen virksomhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere utfordringer i virksomheten i lys av samfunnsmessige og organisatoriske perspektiver.
- kan gjennomføre nødvendige implementeringsprosesser med et helhetlig perspektiv.
- kan vurdere retningslinjer som skal implementeres opp mot overordnede mål.
- kan legge til rette for robuste lærende arbeidsfellesskap.
- kan lede medarbeidere i kompetansebaserte virksomheter.
Arbeids- og undervisningsformer
- Nettbaserte forelesninger
- Nettbasert læringsaktivitet
- Nettbasert gruppearbeid
- On campus samling med forelesninger og grupper
Obligatoriske aktiviteter
- 80% frammøte i undervisningen.
- 2 Arbeidskrav – Skriftlig.
- Arbeidskrav 1: omfang 400 ord. Beskrive et case av implementering/forbedringsarbeid i egen virksomhet.
- Arbeidskrav 2: Omfang inntil 1200 ord. Utvikle en egen personlig tilpasset ledelsesmodell, utprøve på egen arbeidsplass.
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Skriftlig hjemmeeksamen |
14 dager |
A-F |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Omfanget av eksamen er inntil 2000 ord.
Undervisningsdatoer
Fredag 16.02.2024
12:00-13:45 Undervisning på Zoom
Fredag 01.03.2024
12:00-13:45 Undervisning på Zoom
Fredag 08.03.2024
12:00-13:45 Undervisning på Zoom
Onsdag 13.03.2024
09:15-15:30 Undervisning på VID, Diakonhjemmet (Oslo)
Torsdag 14.03.2024
09:15-15:30 Undervisning på VID, Diakonhjemmet (Oslo)
Fredag 15.03.2024
09:15-15:30 Undervisning på VID, Diakonhjemmet (Oslo)
Fredag 12.04.2024
09:00-11:45 Undervisning på Zoom
Emnekode
Emnekode: MAVERD-551
Pensumliste
Pensumliste: MAVERD-551 Ledelse i Implementering og virksomhetsutvikling [2022-V]