Kull Høst 2024
1. samling: 19. og 20. september (uke 38)
Digital samling: 6.november kl. 18.00 - 19.30 (uke 45), Zoom-samling
2. samling: 28. og 29. november (uke 48)
Søknadsfrist og studiestart
Søknadsfrist: 9. august 2024
Studiestart: 19. september 2024
Eksamen
Skriftlig hjemme eksamen: Innlevering 18. desember kl.12.00 (uke 51)
Obligatoriske aktiviteter
- Nærværsplikt 75%
- Skriftlig arbeidskrav
Kull Vår 2025
1. samling: 27. og 28. mars (uke 13)
Digital samling: 23. april kl. 18.00 - 19.30 (uke 17), Zoom-samling
2. samling: 8. og 9. mai (uke 19)
Søknadsfrist og studiestart
Søknadsfrist: 1. desember 2024 (Søknadsfristen blir utvidet hvis det er få søkere)
Studiestart: 27. mars 2025
Eksamen
Skriftlig hjemme eksamen: Innlevering 23. mai 2025 kl. 12.00 (uke 21)
Obligatoriske aktiviteter
- Nærværsplikt 75%
- Skriftlig arbeidskrav
Hovedtemaer
- Ulike perspektiver og tradisjoner innenfor veiledning - sentrale begreper, teorier og empiri
- Veileders rolle og funksjoner
- Maktperspektivet i veilederrollen
- Veiledningsprosessen
- Refleksjoner over egne muligheter og utfordringer som veileder
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innenfor veiledning
- har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- har inngående kunnskap om maktperspektivet i veilederrollen
- har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
- kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- kan planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
- kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere faglig og etisk egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisveilederutdanningen er samlingsbasert med to samlinger á to dager. Læringsaktiviteter
- digitale ressurser
- forelesninger
- dialog og diskusjon
- arbeid i gruppe
- selvstendig studentarbeid
- veiledning
Det benyttes nettbasert læringsplattform.