Utdanningsfaglig støtte
Utdanningsfaglig støtte
Her finner du utdanningsfaglig informasjon som egne kompetansehevende kurs og støttesider til etablering og utvikling av utdanningsprogram og undervisning.
Her finner du utdanningsfaglig informasjon som egne kompetansehevende kurs og støttesider til etablering og utvikling av utdanningsprogram og undervisning.
Innhold
Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk
Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk oppfyller kravet til pedagogisk basiskompetanse for vitenskapelig ansatte ved universitet og høgskoler.
I perioden fra 2023-2025 vil våre kurs i UHped tilbys i samarbeid med Uniped ved Universitet i Stavanger. Høsten 2023 tilbyr vi et norskspråklig kurs kun for VID-ansatte. Det engelskspråklige kurset vil ha deltakere fra VID, UiS og NMBU.Det norskspråklige kurset har første samling 16. oktober 2023. Det engelskspråklig kurset starter 19. oktober 2023. (Kursene for 2023/2024 er fulltegnet. Ta kontakt med arne.rosnes@vid.no dersom du vil stå på venteliste.)
Mer om kurset
Kurset, som strekker seg over to semestre, har både fysiske, hybride og digitale samlinger. Formålet er å gi deltakerne kompetanse til å håndtere grunnleggende begreper, modeller og teorier som kan bidra til ny innsikt og forståelse av begrepene undervisning, læring og universitets- og høgskolelærerarbeid.
I løpet av emnet vil deltakerne tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter relatert til planlegging, gjennomføring, vurdering og utvikling av undervisning. I tillegg gir emnet anledning til erfaringsdeling, og til å reflektere over egen pedagogisk praksis sammen med kollegaer fra ulike fagfelt.
Kursets teoretiske rammeverk er basert på sosiokulturelle teorier med vekt på virksomhetsteori hvor læring gjennom deltaking i praksisfellesskap og bruk av ulike medierende redskaper står sentralt. Gjennomgående didaktiske grunnlagsspørsmål i alle temaene vil være:
- hva av innhold skal læres,
- hvordan skal innholdet organiseres og læres, og
- hvorfor skal det som skal læres læres?
Kursinnholdet må også ses i sammenheng med de fire hovedkriterier som er utviklet for meritteringsordninger i Norge, basert på SoTL-ideer:
- et tydelig fokus på studentenes læring
- kvalitativ utvikling over tid,
- en forskende tilnærming til undervisning og læring og
- en kollegial holdning og fokus på kollegial utvikling.
Det er forarbeid og etterarbeid knyttet til samlingene. Kursbeskrivelse finner du ved å klikke her.
Viktig informasjon til deg som søker:
Det er krav om undervisning ved oppstart, og påmelding må avtales med leder. Første samling er obligatorisk! Dersom du ikke har anledning til å bli med på denne henvises du til kurset i 2024. Deltakere må normalt være ansatt på VID eller i bedrifter som mottar studenter fra VID for å få plass. Dersom det er ledige plasser, kan eksterne få tildelt plass.
Søkere prioriteres etter følgende liste:
- Ansatte med vilkår om UFK innen 2 år
- Fast vitenskapelig ansatte
- Fast ansatte på venteliste som ikke fikk plass ved forrige opptak
- Høyskolelektorer som tar phd
- Stipendiater
- Midlertidig vitenskapelig ansatte
- Administrativt ansatte med undervisningsrelaterte arbeidsoppgaver
- Andre
Påmelding:
Klikk her for påmelding: https://nettskjema.no/a/337237 (norskspråklig kurs)
Klikk her for påmelding: https://nettskjema.no/a/337359 (engelskspråklig kurs)
(Kursene for 2023/2024 er fulltegnet. Ta kontakt med arne.rosnes@vid.no dersom du vil stå på venteliste.)
E-læringsstøtte / digitale læringsverktøy
E-læringspersonalet i VID har ansvar for å støtte bruken av digitale læringsverktøy og læringsmetoder. De holder undervisning for studenter og ansatte, tilbyr veiledning og opplæring etter behov, og bidrar med utvikling av digitalt læringsinnhold.
E-læringsstøtte / digitale læringsverktøy
Utvikling av fag- og studieprogramplaner
Disse sidene skal sikre at fag-/studieplaner og emnebeskrivelser er utformet i tråd med krav og føringer som gjelder både på europeisk og nasjonalt nivå, samt internt for VID. Sidene inneholder oversikt over relevant lov- og regelverk, mal og veileder for fag-/studieplaner og emnebeskrivelser, samt nettressurser som gir nyttige innspill i forbindelse med utvikling av fag-/studieplaner og emnebeskrivelser.»