To hovedformer for simulering
- Simulering ved bruk av simulator
- Simulering ved bruk av markør/menneske
Simulering organiseres ved at studentene deles i mindre grupper. Rommene i SSF rigges ut ifra et gitt scenario, f.eks. et sengerom på sykehus, hjemmesituasjon etc. Noen av studentene er aktører, mens andre har rolle som observatører. Etter gjennomført simulering samles gruppen til en felles debrifing med fasilitator.
En simuleringssituasjon består av fire faser:
Forberedelsesfase
Introduksjon til simuleringsdagen med aktuelt tema/scenario, teori og læringsutbytte.
Briefingsfase
Introduksjon til simulator, rom og tilgjengelig utstyr på selve simuleringsdagen, samt presentasjon av pasientsituasjon.
Gjennomføringsfase
Scenario utspilles av aktørene.
Debrifingsfase
Systematisk beskrive og analysere utspilt scenario med bakgrunn i læringsutbytte for simuleringen. Man ser videre på muligheter for anvendelse i klinisk praksis. Video kan brukes som analyseverktøy under debrifingen.
Gjennom simulering ønsker vi å stimulere til økt selvrefleksjon, mestringsfølelse og trening i trygge omgivelser, hvor pasientsikkerhet er i hovedfokus!
Her kan du se eksempler på en av våre simulatortyper
Nursing Anne simulator