
Eksternt finansierte prosjekter
Eksternt finansierte prosjekter
Her finner du et utvalg av VIDs ekstern finansierte prosjekter
Her finner du et utvalg av VIDs ekstern finansierte prosjekter
Solstien 3
Solstien 3 er et tverrfaglig pedagogisk utviklingsprosjekt hvor vi skaper et virtuelt læringshus med brukere og scenarioer som visualiseres ved hjelp av bilder og 360-video.
Digital, universell og interkulturell didaktikk - DUoID
DUoID er et pedagogisk utviklingsprosjekt for å fremme digital, universell og interkulturell didaktikk i Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk.
TIME-prosjektet
Prosjektet «Laget rundt læreren og eleven» ble startet opp høsten 2017 på to av skolene i Time.
Gode medvirkningspraksiser
Veileder om gode medvirkningspraksiser sammen med personer som ikke uttrykker seg med ord
ReconTrans
Trading Justice for Peace? Reconciliation as a Transformative Concept in TRC Processes
Ontological Bridges for Climate Change Mitigation in Maasailand
Prosjektet knytter sammen urfolks kunnskap og klimavitenskap og har et økoteologisk rammeverk. Ved å utvikle pedagogiske ressurser i samarbeid med sluttbrukerne, vil masaiene bli utdannet og utrustet på best mulig måte for å møte klimaendringer.
Universal Design of Robots
Robots, being physical and digital, must adhere to different sets of guidelines if they are to be universally designed. Which
guidelines are necessary for the universal design of a robot, and how can we evaluate a robot to see if it is universally designed?
Digital Velvære
I samarbeid med europeiske partnere skal SLIPP bidra til «digitalt velvære» og redusere stress forårsaket av digitale verktøy og systemer. Målet er å gi vitenskapelig ansatte strategier og verktøy til å håndtere dette stresset og hjelpe dem til det vi i prosjektet kaller digitalt velvære (digital well-being).
Translojaliteter i medborgerskapsundervisning
Hvordan kan man undervise om medborgerskap når elevene i klasserommet kanskje ikke engang ser på seg selv som norske? VID har fått støtte fra Forskningsrådet til å undersøke hvordan elever undervises i medborgerskap, både i dag og historisk.