Prosjektet er et samarbeid mellom fagmiljøene ved FTS’ programområder for henholdsvis kultur og religion (KURV) i Stavanger og verdibasert ledelse (VBL) i Oslo. Seksjon for læringsstøtte og digital utvikling (LoDU) i VID er også med i prosjektet, både gjennom utforming, oppfølging og følgeforskning.
Prosjektet er knyttet opp mot Årsstudium i Verdibasert ledelse og administrasjon (VLA) som startet høsten 2021, da som et nytt nettbasert og fleksibelt årsstudium med fokus på hvordan organisasjoner fungerer og hvordan ledere kan bidra til å utvikle organisasjoners verdibevissthet. Emnene inngår også i Bachelor i sosial bærekraft.
Studiet har en særlig innretning mot FNs bærekraftsmål og mangfold som utfordring for private og offentlige virksomheter, samt bringer studentene tett på praksisfeltet gjennom samarbeid med Gjesdal kommune og Det Norske Misjonsselskap.
I tillegg til fleksibel, steduavhengig og livslang læring fokuserer prosjektet på pedagogisk utvikling i en digital læringskontekst. Prosjektet prøver ut, evaluerer og driver følgeforskning på studiets studentaktive og digitale læringsformer der studentene tar del i spennende diskusjoner om dagsaktuelle ledelsestemaer knyttet til bærekraft og sosial innovasjon i studiets ulike emner. Prosjektet vil slik høste erfaringer fra digitale verktøy som kan bidra til å skape gode digitale læringsstrukturer og økt arbeidslivsrelevans knyttet til begrepene bærekraft og mangfold.
Prosjektet planlegger å arrangere en digital sluttkonferanse hvor funnene fra prosjektet vil presenteres. Prosjektet har som mål å publisere av 1-2 artikler samt disseminasjon til UH-sektoren gjennom samarbeidspartneren Fleksibel utdanning Norge (FUN).