Om prosjektet
PhD-prosjektet er en del av forskningsprosjektet GuideMe som er støttet av Forskningsrådet og er et samarbeidsprosjekt mellom RBUP, VID, NTNU, Aarhus universitet, Helsedirektoratet, Norsk helsenett og Oslo kommune
Hovedmålet for forskningsprosjektet GuideMe er å undersøke om konkrete arbeidsverktøy kan bidra til at skolehelsetjenesten implementerer anbefalingene i retningslinjen og oppnår hensikten med dem. I tillegg søkes økt kunnskap om effektiv implementering av retningslinjer og om ungdoms bruk av helse- og velferdstjenester.
Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten ble lansert i 2017. Hensikten med retningslinjen er å fremme sunne helsevalg og livsmestring, samt å identifisere behov for oppfølging. Retningslinjen har sterke anbefalinger om å gjennomføre helsefremmende samtaler med alle 8. trinns elever og om samarbeid med skolen. Implementering av retningslinjer og endring av praksis er en kjent utfordring. I samarbeid med ungdom, helsesykepleiere, myndigheter, IT- utviklere og forskere fra ulike institusjoner er derfor Skolehelse, et arbeidsverktøy bestående av tre elementer (strategier) som skal støtte implementering av retningslinjen, utviklet.
Element 1. Består av et digitalt helseopplysningsskjema for elever. Basert på svarene, lages
individ- og grupperapporter til helsesykepleier.
Element 2. Består av en kompetansehevingspakke for helsesykepleiere, inkluderer blant annet veiledning. Hensikten er å styrke kvaliteten på helsesamtalen.
Element 3. Består av Kompetanseheving for skolen og skolehelsetjenesten.
Hensikten er å styrke samarbeidet.
PhD- prosjektet skal se nærmere på i hvilken grad helsesamtale på 8. trinn gjennomføres i tråd med anbefalingene i retningslinjen. I tillegg skal prosjektet vurdere i hvilken grad arbeidsverktøyet, Skolehelse, bidrar til/påvirker
I hvilken grad bidrar/påvirker elevenes helsekompetanse, livskvalitet og helseadferd og helsesykepleierens arbeidsrelaterte mestringsopplevelse og relasjon med elever.
Bakgrunn
Master i sykepleie med et kommunehelsetjenesteperspektiv, spesialisering i helsesøstertjeneste. VID vitenskapelige høgskole
Forskergruppe
Kommunehelsetjeneste, VID.
Forskergruppe folkehelse og forebygging, RBUP.