Om prosjektet
Personer med rus og psykiske lidelser (ROP) er marginalisert når det gjelder utdanning, sysselsetting, meningsfull aktivitet og sosialt samhold. Læring i virtuell virkelighet (VR) er liten utnyttet i behandlingen av disse personene, og lite er kjent om hvordan virtuell læring kan utnyttes i å styrke sosial deltakelse hos personer er med ROP lidelser.
Hensikten med denne studien er å utforske hvilke mekanismer som styrker og hindrer sosial deltakelse i målgruppa og utforske hvordan man kan hjelpe personer med ROP lidelser med å styrke sosio -emosjonelle ferdigheter gjennom virtuelle læringserfaringer. Studien har en mixed-method tilnærming, med en kvantitativ intervju survey, individuelle intervjuer med tjeneste brukere og fokusgruppeintervjuer med tjenesteytere.
Denne studien utgjør første del av et overordnet prosjekt kaldt «VR som fasilitator for samfunnsdeltakelse blant personer med ROP lidelser», hvor det overordnede målet er å utvikle og evaluere et VR paradigme skreddersydd til målgruppens preferanser, behov og læringsbetingelser for å styrke sosial deltakelse.
Hele prosjektet finansieres av Norsk Forskningsråd og gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonal kompetansetjeneste for rus og psykisk helse (NKROP) Sykehuset Innlandet, Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) ved Høgskolen Innlandet, Senter for diakoni og profesjonell praksis ved VID vitenskapelig høgskole, RIO- en landsomfattende interesseorganisasjon på rusfeltet, og Hamar Kommune.
Bakgrunn:
Psykiatrisk sykepleier, Master i Psykisk helsearbeid
Forskergrupper:
Forsknings forum ved NKROP
Traumeforskningsgruppa ved Høgskolen Innlandet
Simulering, psykisk helse og rus forskningsgruppa ved Sykehuset Innlandet