Om prosjektet
Mauritius alltid vært engasjert i sitt løfte om kvalitet i utdanningen. Siden øyas uavhengighet i 1968, har Maritius ført en flerkulturell utdanningspolitikk. I denne politikken har Mauritius kontinuerlig brukt strategier for inkluderende utdanning for å møte egne økonomiske og sosiale behov. Som en del av løfte overfor det internasjonale samfunnet om å oppfylle SDG 4-målene, har regjeringen gjennomført programmet Nine-Year Basic Continuous Education (NYBCE) i 2017. Statsborgerskapsutdanning er sentralt i reformens mål. I 2020 ble nye materialer og moduler lagt til læreplanen for Social Modern Studies (SMS) for elever på 7.-9. trinn. Den nye læreplanen har et klart formål og søker å utvide studentenes kunnskap gjennom HRE-komponenter (Human Rights Education). Målet er å skape en global kultur for menneskerettigheter innen kunnskap, ferdigheter og holdninger. Moduler og verktøysett er også lagt til i lærernes opplæring for å utruste nåværende og fremtidige SMS-lærere.
Formålet med denne studien er å undersøke praksis og forståelser av statsborgerskapsutdanning i Mauritius. Studien starter med det moderne Mauritius ved å undersøke samspillet mellom elever og lærere. Ved å bruke en student- og lærersentrert tilnærming og gjennom aksjonsforskning i klasserommet, ser prosjektet på translojalitetene som finnes klasserommet og deres innvirkning på pedagogiske prosesser og forståelsen av disse. Deretter fremhever den spor av tidligere formuleringer om medborgerskapsundervisning og som påvirker hvordan lærere ser seg selv og produserer kunnskap. Studien undersøker også hvordan «mauritanisering» er til stede som et konsept i politiske formuleringer og i pedagogiske settinger. Begrepene identitet, nasjonalitet, tilhørighet, identitetspolitikk, etnisk og borgerlig medborgerskap, samt lojaliteter er grunnleggende for å forankre teori og empiriske data. Prosjektet søker å bidra til fagfeltet interkulturell utdanning.
Bakgrunn
Master i International Education and Development, OsloMet, 2021
Forskningsgruppe
RethniC