Om prosjektet
Skoleåret 2020 startet med at det nye Kunnskapsløftet 2020 (LK20) trådde i kraft for alle barne- og ungdomsskoler i Norge. I den overordnede delen av det nye Kunnskapsløftet 2020, står det at skolen skal gi elevene felles referanserammer som vil fremme kulturell forankring og identitetsutvikling. Den overordnede delen av LK20 har et tydelig danningsformål, hvor et primærmål er å veilede elevene på veien mot å formes som demokratiske medborgere i vårt mangfoldige samfunn. Samtidig som følelsen av kulturell tilhørighet fremstår som nødvendig for demokratisk deltakelse i samfunnet vårt, viser undersøkelser som PISA 2018 at tilhørighetsfølelsen blant norske elever har sunket de siste årene, og at et større antall elever føler seg annerledes og ikke passer inn.
Dette prosjektet har som formål å studere hvordan felles referanserammer gir rom for kulturell forankring og identitetsutvikling blant elevmangfoldet i Norge. Prosjektet utforsker også hvordan kulturell forankring, eller mangelen av det, kan påvirke hvordan elever utvikler seg på veien mot å bli demokratiske medborgere. For å besvare dette, vil studien ha en kvalitativ tilnærming hvor data vil bli samlet gjennom observasjon og intervjuer med elever, lærere og skoleledelse. Konseptene medborgerskap, identitet og kulturell forankring står som sentrale i prosessen med å knytte sammen teori og empiri. Prosjektet er et bidrag til det interkulturelle feltet, og retter lys mot mangfold, inkludering, tilhørighet og medborgerskap i en norsk skolekontekst.
Bakgrunn
European Master in Migration and Intercultural Relations, UiS, 2020
Forskningsgruppe
MIGREL