Nyheter

Digital sykmelding innføres

Digital sykmelding innføres

Hva må jeg som arbeidstaker gjøre?

Når du er syk:

  • Meld umiddelbart fra til nærmeste leder.
  • Du har plikt å oppsøke lege og skaffe sykmelding dersom fraværet varer utover egenmeldingsdagene.
  • Du skal levere digital sykmelding som du leverer slik:
  • Når du har vært hos legen og blitt sykmeldt, vil du få en SMS/e-post med lenke til din digitale sykmelding.
  • Du må logge deg på Ditt NAV > Ditt sykefravær (NAV) med elektronisk ID og sende sykmeldingen elektronisk til arbeidsgiver umiddelbart og senest innen 14 dager.
  • Når sykmeldingsperioden er over, får du et nytt varsel fra NAV. Da må du på nytt logge på Ditt NAV > Ditt sykefravær (NAV) og fylle ut søknad om sykepenger før du sender denne til arbeidsgiver.

Se en liten video om hvordan du sender sykmeldingen til arbeidsgiveren: De sykmeldte får en påminnelse fra NAV på e-post og SMS dersom søknaden ikke er sendt.

Dersom dette ikke er mulig, aksepterer VID at du leverer sykemelding på papir.

Hva må nærmeste leder gjøre?

Når HR-seksjonen henter en ny sykmelding i Altinn, melder HR-seksjonen inn hvem som er nærmeste leder – dersom det ikke allerede har gjort det for denne medarbeideren.

Nærmeste leder får en e-post fra NAV når det kommer en sykmelding, og lederen kan logge inn på NAV – Se dine sykemeldte og finne det som omhandler egne medarbeidere.

Nærmeste leder får en påminnelse på e-post hvis søknaden ikke er sendt innen to uker.

Har du spørsmål om digital sykemelding?

Kontakt HR. Kontaktinformasjon finner du i Personalhåndbok.