– Bakgrunnen for prosjektet er at vi ønsker å møte et kritisk behov innen helsefaglig utdanning, nemlig å forbedre samarbeidet og kommunikasjonen på tvers av ulike yrkesgrupper, forteller professor ved Institutt for sykepleie ved VID, Simen A. Steindal.
Han skal lede VIDs del av Erasmus-prosjektet.
– Effektivt teamarbeid blant helsepersonell er avgjørende for å gi god pasientomsorg. I dag lærer helsepersonell ofte å jobbe sammen med andre yrkesgrupper først etter at de er ferdig utdannet. Det kan gå ut over evnen til å jobbe effektivt i tverrprofesjonelle team, påpeker han.
Med i prosjektet er også førsteamanuensis Anine Madsgaard og førsteamanuensis Alette H. Svellingen, begge ved Institutt for sykepleie.
Skal øve på realistiske scenarier
Prosjektet tar utgangspunkt i tverrprofesjonell simuleringsbasert læring. Det er en utdanningsmetode hvor helsestudenter fra ulike profesjoner kan øve på å samarbeide i scenarier som er laget for å ligne virkelige situasjoner. Dette har vist seg som en lovende metode for å gi helsestudenter nødvendige ferdigheter i et trygt læringsmiljø.
Prosjektet skal utvikle en modell for simuleringsutdanning som er skreddersydd for medisin- og sykepleierutdanninger i Europa.
– Ved å engasjere sykepleier- og medisinstudenter i slike simuleringer får de verdifull innsikt i hverandres roller, ansvar og kompetanseområder, påpeker Steindal.
Utdanningen gir dessuten trening i viktige ikke-tekniske ferdigheter, som effektiv kommunikasjon, problemløsning, teamarbeid og lederskap.
VIDs bidrag i prosjektet er å utvikle en undervisningspakke for lærere som jobber med tverrprofesjonell simuleringsbasert læring.
– Ved å investere i slik læring kan vi sikre at sykepleie- og medisinstudenter er godt rustet til å tilby pasientsentrert omsorg av høy kvalitet i et stadig mer komplekst helselandskap, sier han.
Samarbeid med Belgia, Romania og Østerrike
VID skal utvikle den simuleringsbaserte læringen i samarbeid med Karel De Grote høgskole (Belgia), Universitetet i Antwerpen (Belgia), Grigore T. Popa Universitetet for medisin og farmakologi (Romania) og Fachhochschule St. Pölten (Østerrike).
Prosjektet er viktig av flere årsaker:
- Investering i tverrprofesjonell simuleringsbasert læring kan forbedre beredskapen til fremtidens helsepersonell betydelig. Det kan gi bedre pasientresultater og helsetjenester.
- Prosjektet legger til rette for samarbeid og kunnskapsdeling mellom europeiske utdanningsinstitusjoner innen helse, slik at de kan lære av hverandre og spre beste praksis på tvers av landegrenser.
- Ved å inkludere innovative teknologier som XR (utvidet virkelighet), sikrer prosjektet at studentene har tilgang til nyskapende pedagogiske verktøy som forbereder dem på realitetene i moderne helsetjenester.