For tre år siden fikk prosjektet “Kickstart på sykehjem” 10 millioner av HK-dir. Målet var å prøve ut en ny modell for hvordan sykepleierstudenter kan lære når de er ute i praksis.
- Sykehjem har noen utfordringer som læringsarena, påpekte Bodil Tveit i sitt innlegg på konferansen. Tveit er professor ved VID og har ledet prosjektet.
- Sykehjem er ofte det første praksisstedet for studentene, som er vant til å sitte på skolebenken. Det er i tillegg mange studenters første møte med helsevesen og eldreomsorg. Det er viktig at dette første møtet blir godt. Ikke minst fordi sykehjemmene har et stort behov for rekruttering av ansatte i årene fremover, forklarte hun.
Samtidig er det mangel på praksisplasser, og behov for bedre samarbeid mellom helsetjenesten og utdanningsinstitusjonene.
Prøver ut kombinerte stillinger
Kickstartprosjektet involverer ti sykehjem, fem kommuner og tre utdanningsinstitusjoner, deriblant VID. Prosjektet har testet ut en modell hvor utdanningene og sykehjemmene samarbeider gjennom såkalte kombinerte stillinger. Både lærere ved sykepleierutdanningene og ansatte i helsetjenesten kan ha kombinerte stillinger, der deler av arbeidstiden satt av til oppfølging av studenter i praksis.
Under konferansen fortalte blant annet Elin Brathagen og Nina Eriksen om sine erfaringer. Du kan du lese mer om hvordan de to jobber i kombinerte stillinger ved Carpe Diem demenslandsby i denne artikkelen.
130 personer var påmeldt til dagskonferansen, som rommet 20 innlegg. Både forskere, lærere, ledere i kommunene og ansatte i kombinerte stillinger fortalte om sine erfaringer.
- Målet med konferansen er å dele erfaringer fra prosjektet, men også løfte fram den viktige praksisarenaen som sykehjem er, fortalte Tveit i sitt innlegg.