Ved VID Bergen har jeg emneansvar for BASP1010 som er det første emnet sykepleiestudentene starter på ved bachelorutdanningen. Denne høsten har jeg i tillegg vært tilknyttet VIDs ressursgruppe for Kunstig Intelligens. Her har jeg blitt utfordret til å teste ut KI sammen med sykepleiestudentene mine på første året.
Som en forberedelse spurte jeg studentene om noen hadde erfaring med KI, hvor over halvparten svarte at de ikke ville vurdert å bruke kunstig intelligens ved oppgaveskriving eller eksamen. Enten fordi de var usikre på hva som ville regnes som juks eller hvilken ende av gråsonen de ville befinne seg på. Jeg tenker at dette viser at KI enda er nytt og uprøvd for mange.
KI har ofte vært nevnt som en gamechanger for studenter med dysleksi, og tilfeldighetene gjorde at jeg tidlig i semesteret kom i kontakt med en gruppe sykepleiestudenter som har ulike former for lese- og skrivevansker i en av mine læringsgrupper. De var ikke vanskelig å be om å bli med på å teste KI i ett av arbeidskravene i BASP1010, selv om noen i gruppen var litt skeptiske til om det kunne være noe hjelp i å bruke kunstig intelligens.
Lese- og skrivevansker har noen fellestrekk selv om det finnes ulike grader og utfordringer for den enkelte. Noen av utfordringene som blir lagt frem av mine studenter er:
- Vansker med å sette i gang en skriveprosess og komme med ideer om tema.
- Lese og forstå tekst, særlig når den er komplisert.
- Å skrive en god tekst som ikke bare viser kunnskap og som er forståelig, men hvor studentene også skal begynne å skrive akademisk og bruke nye ord og faguttrykk.
Hva var oppdraget?
I arbeidskravet i BASP1010 skal studentene i del 1: finne en selvvalgt artikkel innen ett av emnets ni hovedtema, men god hjelp av biblioteket og søk i databaser. Den valgte artikkelen presenteres for de andre studentgruppene i eget seminar. Deretter skal de i del 2: svare på en oppgave individuelt hvor de skal bruke artikkelen de fant sammen med relevant pensumlitteratur. Før endelig innlevering skal de gi medstudentrespons. Studentene får individuell tilbakemelding på endelig arbeidskrav. I dette prosjektet ble studentene med lese- og skrivevansker utfordret på å se om KI kunne hjelpe dem å oppnå læringsutbyttet, og fremdeles holde seg innenfor redelig bruk av KI. Det var selvfølgelig helt frivillig å bli med, og lærer la ingen føringer for hvilken KI de eventuelt ønsket å prøve.
Studentene hadde ulik erfaring fra KI fra før. En hadde brukt ChatGPT, en hadde myAI fra Snapchat, mens de to siste aldri hadde brukt noen form for KI. Før de gikk i gang med arbeidskravet snakket vi om hva som kunne være greit og ikke greit å bruke KI til, i henhold til VIDs retningslinjer for juks på eksamen og arbeidskrav. Denne introduksjonen samsvarte med informasjon resten av kullet fikk på informasjonsmøte om eksamen senere i semesteret.
Erfaringer fra første del av arbeidskravet
Studentene som brukte KI til å finne forslag for tema til artikkel kunne fortelle at det var ganske nyttig. Basp1010 er ett stort og komplekst emne hvor det er en rekke ulike tema å velge mellom. Her ga KI gode forslag som kunne brukes når det ble gitt gode instruksjoner. Etter de hadde funnet artikkel, brukte noen KI til å sammenfatte artikkelen for å lettere forstå hva den handlet om. Her var erfaringene delte, hvor flere bemerket at sentrale deler av artikkelen ble utelatt. Det som fungerte bedre, var å be KI fortette teksten del for del, noe som i tillegg ga motivasjon for å lese og forstå artikkelen som helhet.
Erfaringer fra andre del av arbeidskravet
Det var tre ulike fremgangsmåter som ble brukt for å forbedre tekst. Den ene ba KI merke skrivefeil i teksten og gi forslag på hvordan teksten kunne bli bedre. En annen student ba KI rette skrivefeil ved å renskrive den. En student ba KI korte ned teksten og tydeliggjøre budskapet mens en student ba KI skrive teksten mer akademisk.
Jeg ba studentene reflektere over følgende:
- Er dette fremdeles din tekst hvor du kan stå inne for innholdet?
- Hvordan kan du vurdere om en tekst er blitt bedre?
- Hva skiller mellom at teksten er skrevet av deg eller av KI?
Dette var enkelt å svare på for studentene som brukte KI til å finne skrivefeil i teksten. Studenten som hadde bedt om en mer akademisk tekst kunne etter en liten refleksjon svare bekreftende på at det fremdeles var hennes tekst, men at budskapet kom bedre frem. I ett arbeidskrav hvor studentene skal lære seg å skrive akademisk er min vurdering som lærer at dette en gråsone, og spørsmålet om hva studenten har lært blir styrende. Her kunne studenten lært mer ved å spørre KI om forslag til å gjøre teksten mer akademisk. En annen student som spurte KI om dette, fikk tilbakemelding om at mer bruk av pensumlitteratur ville hevet teksten. Dette samsvarte med endelig tilbakemelding fra lærer. Studenten som ba KI gjøre studenten mer akademisk, gikk glipp av denne muligheten til å forbedre teksten sin.
Hva har vi lært av vårt forsøk med KI
Vårt forsøk med å benytte KI for å forbedre arbeidskrav for studenter med lese- og skrivevansker ga ulike erfaringer. Det var positive erfaringer knyttet til å be KI komme med innspill til tema etter å ha jobbet med instruksjonene og gitt den det den trengte. KI var derfor nyttig for studentene til å komme i gang med skriveprosessen og velge tema. Ved å dele opp artikkelen og be KI sammenfatte hovedfunnene opplevde flere at teksten ble lettere å forstå. Bakdelen var at noen hovedpoeng ble utelatt. Studentene kom derfor ikke utenom å lese artikkelen i sin helhet. Å bruke KI til å skrive en god tekst uten skrivefeil ga blandete erfaringer. Her lærte vi at det er instruksjonene du gir KI som skiller mellom om du lærer noe, eller om teksten er skapt av KI.
Flere oppdaget at KI ikke var en snarvei, men at det var behov for fagkunnskaper både for å gi gode instruksjoner og vurdere svarene de fikk. «Du trenger kunnskaper om pensum for å nytte KI på en god måte». På oppfordring om å gi råd til andre studenter som ønsker å prøve KI var studentene samstemte: Vær kritisk til det som kommer ut. Prøv å lære noe. KI kan være ett godt verktøy, men er ikke en fasit. Studentene var enige om at erfaringene de har gjort seg kan være aktuell og nyttig for flere studenter. Både for studenter med og uten lære- og skrivevansker, og for studenter på andre studier.