Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Nyheter

Ny markedskampanje: … vedder på at du ikke har hørt om oss før!

Ny markedskampanje: … vedder på at du ikke har hørt om oss før!

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Nyheter
  • Ny markedskampanje: … vedder på at du ikke har hørt om oss før!

Med januar kommer tradisjon tro oppstart av ny markedskampanje. Årets kampanje har som oppgave å gjøre VID mer synlig og bedre kjent i våre kjernemålgrupper.

Med januar kommer tradisjon tro oppstart av ny markedskampanje. Årets kampanje har som oppgave å gjøre VID mer synlig og bedre kjent i våre kjernemålgrupper.

Bilde av en reklameboards på en t-bane stasjon.
....likevel vedder vi på at du ikke har hørt om oss. Dette er en skisse av hvordan reklamekampanjen vil kunne se ut i bybildet.

Du vet mest sannsynlig ikke hvem eller hva VID er? Så vi har kjøpt litt reklameplass for å fortelle deg at VID er høyskolen for deg som bryr deg om folk og som ønsker en spennende, variert arbeidsdag. Vurderer du å bli sykepleier, vernepleier, sosionom, ergoterapeut – eller prest? Da er det greit å vite at VID har 60 studieprogram og campus i 6 forskjellige norske byer. Ooog fra å meeeeed… NÅ! vet du også om nettsiden vår VID.no.

Teksten over er fra en podkast-annonse som slippes om noen få uker. Den oppsummerer kort essensen i årets kampanje.

Lav kjennskap

Studenter velger høyskoler de kjenner til. Ansatte ønsker å jobbe i institusjoner med et godt omdømme, og påvirkere anbefaler skoler de kjenner til og som de vet leverer god kvalitet.

VID har lav kjennskap. Norstats målinger fra 2022 viser at kun 3 prosent av Norges befolkning kjenner til VID. Det er en utfordring i kampen om å bli valgt.

- Kampen om oppmerksomheten er tøff, og VID har et vanskelig utgangspunkt siden vår merkevare er såpass lite kjent ute i markedet. Det å komme høyt på listen over kjennskap når det snakkes om utdanning og/eller forskning knyttet til våre fagområder er noe vi må strekke oss etter. For å nå gjennom må vi skille oss ut, og vi må overraske, sier kommunikasjons- og markedssjef Tone Steen Sandberg.

Skisse av film som blir liggende på forsiden til Vid.no.

En kampanje med glimt i øyet

Årets kampanje er laget i samarbeid med reklamebyrået Elg. Kampanjen vil ta utgangspunkt i en uventet sannhet som vekker oppmerksomhet. Sannheten er at vi antar at få kjenner oss, og målsettingen er å skape nysgjerrighet hos mottaker. Samtidig vil vi at merkevarenavnet VID og logoen får stor synlighet. Med et glimt i øyet vil kampanjen spille på vår lange historie, og vise til at vi er av en viss størrelse ved å synliggjøre antall studenter, antall ansatte og vår tilstedeværelse i en rekke store norske byer. Til tross for dette tipper vi altså at du (mottaker) ikke har sett logoen vår før.

I design og oppsett vil kampanjen være minimalistisk med kun en oransje/rød farge, hvor logoen og merkevarenavnet er det grafiske elementet som fremheves. Det er et fargevalg som skiller seg fra de andre utdanningsinstitusjonene, men som symboliserer varme.

Sjekk ut mer på vår ferske landingsside for kampanjen. Mer innhold vil komme inn her de kommende ukene.

En skisse av hvordan reklameplakaten vil se ut på kollektivtrafikken.

De tre fasene

En markedskampanje har ulike faser; oppmerksomhetsfasen, kunnskapsfasen og til slutt konverteringsfasen. I oppmerksomhetsfasen, som starter 16. januar, vil vi være til stede i bybildet på reklameboards på t-banestopp, bussholdeplasser og inne på busser og t-baner. I tillegg vil vi ha innhold i sosiale medier tilpasset de ulike målgruppene, samt banner-annonser i Schibsted-medier og en podkast annonse (som nevnt øverst).

I kunnskapsfasen har vi hentet inn en rekke studentambassadører som selv vil lage innhold hvor de svarer på typiske tema våre søkere lurer på, og viser fram studieplassen sin og hvordan det er å være en VID-student. Det er i denne fasen vi begynner å fortelle mer om hvem og hva VID er.

Først i konverteringsfasen begynner vi å lokke interessentene inn mot de ulike studietilbudene våre, og minne dem om at søknadsfristen for Samordna opptak nærmer seg.

Utdanningsmesser

Grunnet pandemien har vi ikke fått deltatt på de store utdanningsmessene på en stund. I år har vi derimot valgt å prioritere messene i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Oslo/Viken. Den første er allerede på mandag, og hele standplassen vår er designet i tråd med resten av kampanjekonseptet. På messene vil det være representanter enten fra Kommunikasjons- og markedsavdelingen eller Opptak, sammen med studentrepresentanter fra ulike fagfelt. Under ser dere hvor og når VID deltar på de ulike messene:

  • Kristiansand: 9. januar
  • Stavanger: 18.-19. januar
  • Bergen: 25. -26. januar
  • Oslo: 15. -16. februar
Skissetegning fra vår stand under årets utdanningsmesser.

Har du spørsmål knyttet til markedskampanjen? Ta kontakt.

Tone Steen Sandberg

Tone Steen Sandberg

kommunikasjons- og markedssjef
Oslo
Mobiltelefon +47 464 10 201
tone.sandberg@vid.no

Publisert av Stine Førland. Dato: 6. januar 2023.

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Korona og smittevern

Følg oss på sosiale medier

Facebook
Twitter
Instagram
Youtube
Linkedin

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.