Studentombud
Studentombud
1. juni får VID sitt første studentombud. Marit Elizabeth Sand Solvik blir studentombud for studentene ved VID Vitenskapelige Høgskole, Høyskolen Kristiania, NLA Høgskole, Høgskolen i Molde, Dronning Mauds Minne Høgskole og Fjellhaug Internasjonale Høgskole.
1. juni får VID sitt første studentombud. Marit Elizabeth Sand Solvik blir studentombud for studentene ved VID Vitenskapelige Høgskole, Høyskolen Kristiania, NLA Høgskole, Høgskolen i Molde, Dronning Mauds Minne Høgskole og Fjellhaug Internasjonale Høgskole.

- Som studentombud skal jeg bidra til at studentenes rettsikkerhet blir ivaretatt ved studiestedene. Hovedoppgaver blir å bidra til rettferdighet og til at saker / konflikter løses på et lavest mulig nivå. I tillegg kan jeg være en nøytral tredjepart hvor det har oppstått problemer mellom studenten og studiestedet, og også være en nøytral bistandsperson for studenter, som for eksempel mistenkes for fusk. En annen viktig rolle blir å være varslingskanal for studenter som opplever trakassering. Her er det viktig å presisere at jeg har taushetsplikt og kan brukes som en diskusjonspartner før man eventuelt bestemmer seg for om en vil varsle formelt, sier Marit Elizabeth Sand Solvik.
VIDs nye studentombud er jurist utdannet ved Universitetet i Oslo og kommer fra Bærum Kommune hvor hun har jobbet med saksbehandling av helse- og omsorgssaker. Hun har tidligere hatt vikariat som studentombud.
Hva er et studentombud?
Et studentombud er en uavhengig aktør med juridisk kompetanse. Studentombudet skal både være et lavterskeltilbud for studenter og en uavhengig bistandsperson som kan gi råd og bistand i saker knyttet til studiesituasjonen. Studentombudet skal påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling, og bidra til at saker kan løses nærmest der de oppstår. Ombudet har ikke selv myndighet til å avgjøre saker, og er heller ikke klage- eller ankeinstans for saker som er behandlet og avgjort av andre enheter eller beslutningsorganer ved utdanningsinstitusjonen.
- Å være studentombud er en viktig rolle jeg gleder meg mye til å ta fatt på. Det blir viktig for meg å være synlig og lett tilgjengelig. Jeg skal gjøre mitt beste for å nå ut til, og bistå, de som har størst behov. Samtidig som jeg ønsker å bistå de som har behov for studentombudet. Alle som tar kontakt vil få svar. Dersom studentombudet ikke er rett instans og jeg ikke kan bistå, vil jeg forsøke å hjelpe til med å finne rett vei videre, sier VIDs nye studentombud.
Hvordan komme i kontakt med studentombudet
Kontaktinformasjonen ligger under fanen studentvelferd på siden For studenter.
Dato: 31. mai 2019.