Prosjekt om digitalt velvære
Prosjektet, Digital well-being in higher education, initiert og koordinert av Transilvania Universitet i Brasov Romania, ønsker å gjøre den digitale undervisningshverdagen enklere og bedre. I samarbeid med DIAK i Finland, FHWS i Tyskland og VID er prosjektet tildelt prosjektstøtte gjennom Ersasmus +. Målet er å utvikle strategier og verktøy som kan øke vitenskapelig ansattes digitale velvære. Slik håper vi å kunne hjelpe vitenskapelige ansatte til å redusere det ekstra stresset den nye digitale undervisningssituasjonen bringer med seg.
I prosjektet skal vi utvikle verktøy som støtter både undervisnings- og læringsengasjement, digital trivsel og robusthet. Vi skal gjøre ansatte trygge i bruk av digitale verktøy i undervisnings- og læringsarbeid. Ved å fremme digitalt velvære ønsker prosjektet å bidra til at inkluderingen av digitalisering i høyere utdanning blir sett på som ressurs heller enn en noe negativt. I VID ble søknadsarbeidet koordinert av seksjon for internasjonalisering, med eksempler fra FTDL og gode bidrag fra SLIPP.
Prosjektet har en varighet på 3 år.
Prosjekt om digitalt utdanningssamarbeid
Målet med prosjektet er å utvikle et internasjonalt samarbeid på ledelsesfag særlig tilpasset den nye digitale og hybride hverdagen som har oppstått i kjølvannet av COVID19 pandemien.
I prosjektet ønsker man gjensidig mobilitet av ansatte og utvikling av en metodisk veileder for digital undervisning med diverse casestudier.
Målgruppen er vitenskapelig ansatte i universitets og høgskolesektoren, og målet er å øke den digitale undervisningskompetansen. Prosjektet eies og ledes av FTDL.
Prosjektet har en varighet på 2 år.