Institutt for helse i Fakultet for helsevitenskap Stavanger består blant annet av bachelorutdanningene i vernepleie og ergoterapi.
Hensikten med midlene er å fremme og stimulere til gode samarbeidsprosjekter mellom bachelorutdanningene og praksissteder. Studenter fra VID må ha en betydelig rolle i prosjektet.
Prosjekter innebærer fellesprosjekter med sikte på å videreutvikle faglig samarbeid med tjenestestedene og kvaliteten på utdanningstilbudet til høgskolens studenter. Prosjektet bør ha fokus på tjenesteutvikling, bærekraft og innovasjon.
Totalt skal et beløp på kr 600.000 fordeles på ulike prosjekt for den aktuelle perioden.
Hvem kan søke?
Ledere og ansatte i praksisfeltet, og ansatte på høgskolen, kan ta initiativ til å søke om midler til samarbeidsprosjektene. Praksisfelt og høgskole skal samarbeide om utvikling og planlegging av prosjektene.
Kriterier for søknaden:
- Søknaden skal utvikles og sendes i samarbeid mellom praksisstedet og høgskolen.
- Det må beskrives hvordan partene samarbeider om gjennomføringen, inkludert ansvarsfordeling og roller.
- Prosjektet må styrke høgskolens og praksisfeltets forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med praksisfeltets behov.
- Studentenes deltakelse må være sentral, og det skal redegjøres for hvordan dette vil gjennomføres.
- Prosjektet skal være bærekraftig og dette må komme klart frem i prosjektbeskrivelsen.
- Søknaden skal inkludere en spesifisert prosjektbeskrivelse med målsetting, plan for gjennomføring, tiltak, arbeidsmåte, fremdriftsplan, forankring og videreføring. I budsjettet må det fremkomme en oversikt over fulle kostnader, egenfinansiering og eventuelle behov for frikjøp.
Søknaden vil bli vurdert ut ifra kvalitet, innovasjon, studenters involvering, overføringsverdi og bærekraft.
Eksempler på relevante prosjekter
- Utvikling av kunnskapsbasert praksis
- Utvikling og dokumentasjon av metoder eller praksismodeller
- Tiltak som fremmer bedre integrering av teori og praksis
- Tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksisstudiet
Høgskolen vil legge til rette for at resultater fra innvilgede prosjekter kan formidles og deles med praksisfeltet.