Første digitale disputas i VID
Første digitale disputas i VID
Det er mange utradisjonelle og kreative løsninger i disse tider, og Martha Shaws disputas ble ingen unntak. I dag gjennomførte hun sin disputas over Skype hvor hun snakket om undervisning og læring i religion og livssyn i engelske skoler.
Det er mange utradisjonelle og kreative løsninger i disse tider, og Martha Shaws disputas ble ingen unntak. I dag gjennomførte hun sin disputas over Skype hvor hun snakket om undervisning og læring i religion og livssyn i engelske skoler.

Koronaviruset herjer over hele verden. Barnehager, skoler, høgskoler, universiteter og for ikke å snakke om landegrenser har stengt. Det kan virke som om verden har stoppet litt opp, men det har den altså ikke.
Martha Shaw gjennomførte som planlagt sin disputas i dag, mandag 23. mars, men den ble neppe slik hun hadde tenkt for bare noen uker siden.
Religious literacy
Martha Shaws avhandling Teaching and Learning about Religion and Worldviews in English Schools: Religion and Worldview Literacy handler om undervisning og læring i religion og livssyn i engelske skoler.
- Religionsundervisningens fremtid er fortsatt et tema for debatt i England og hele Europa. Særlig i
Storbritannia tror man at religionsundervisningen er i krise, forteller Martha innledningsvis i sin avhandling.
Under disse debattene dukker begrepet "religious literacy" opp, men i vid forstand for å beskrive et kunnskapsnivå og en forståelse av det mangfoldige religions- og livssynslandskapet. Også ferdigheter som trengs for å kunne engasjere seg i dette mangfoldet på en positiv måte faller inn under denne foreståelsen av "religious literacy".
- Ideen om «religious literacy» har blitt teoretisert i en generell sammenheng, men til tross for dets økende anvendelse, fins det ingen allmenngyldig definisjon av hva som utgjør «religious literacy» eller mer spesifikt, hvordan «religious literacy» gir seg uttrykk i den pedagogiske konteksten. Denne avhandlingen utforsker ideen om «religious literacy» og måten den blir brukt på i skolens undervisningspraksis, skriver Martha videre i sin avhandling.

Samlet på tvers av landegrenser
Til tross for stengte landegrenser ble folk fra England og Norge samlet på Skype under disputasen i dag. Martha Shaw logget inn fra London, opponent og professor i sosiologi ved University of Exeter logget inn fra byen Exeter. Rektor i VID deltok fra Stavanger, og familie og venner av Martha var også til stede. Det ble til sammen et stort og fint oppmøte.
Alt i alt fungerte det svært godt å holde disputasen over Skype. Martha Shaw kan i dag puste lettet ut etter en vel gjennomført disputas og VID gratulerer henne offisielt med en velfortjent doktorgrad.
Dato: 23. mars 2020.