- Fagutvalg
Fagutvalg er et samarbeidsorgan på fakultetsnivå mellom ansatte og studenter og er rådgivende for dekan/prodekan i saker som omhandler fakultetets utdanningstilbud. Utvalget behandler saker knyttet til innholdet i studiene og kvaliteten på studietilbud, undervisning og læringsmiljø i fakultetet.
Les retningslinjene for fagutvalg ved VID.
Her kan du lese retningslinjer for fagutvalg for Bachelor i sykepleie (pdf).
- Forskningsutvalget
Forskningsutvalget ved VID er rektors rådgivende og utøvende organ i saker som omhandler forskning, forskerutdanning, utviklingsarbeid, formidling og nyskaping. Les mer om forskningsutvalget.
- Nemnd for studentsaker
Nemnd for studentsaker er høgskolens øverste klageorgan og fatter endelig vedtak i alle studentrelaterte saker som gjelder klager på enkeltvedtak og klager på formelle feil, saker som gjelder mistanke om fusk/forsøk på fusk og andre saker som angår utestenging fra høgskolen.
Nemnd for studentsaker skal behandle følgende saker
- klager over formelle feil ved eksamen
- klager i forbindelse med opptak som ikke foretas nasjonalt
- andre klager fra studenter dersom forholdet er gjenstand for klage etter forvaltningsloven
- mistanke om fusk og forsøk på fusk
- utestengning og bortvisning
- merknader på politiattest
- utestengning etter skikkethetsvurdering
- tvungen avslutning av doktorgradsutdanning
- klage over ikke godkjent doktorgradsavhandling
– se Reglement for nemnd for studentsaker
Medlemmer
- Tingrettsdommer Bjørg Kvelstad (leder) og personlig vara for leder tingrettsdommer Tone Raaen
- Seniorrådgiver Merete Sviggum (eksternt medlem) og personlig vara førstelektor Kjell Arne Aarheim
- Høgskolelektor Steffen Aleksander Slettevoll og personlig vara førstelektor Inger Therese Øvrum
- Student Camilla Othelie Moen (studentrepresentant) (1 år, fra og med høsten 2022)
- Student Henrik Dahl Jacobsen (studentrepresentant) (1 år, fra og med høsten 2022)
Sekretariat
- Spesialrådgiver personvern i forskning, Monica Skagen, seksjon for forskningsadministrasjon
Møte
Nemnd for studentsaker har i utgangspunktet møter cirka en gang i måneden. Det praktiseres løpende saksbehandling, det vil i utgangspunktet si ingen fast dokumentfrist. Fakulteter og enheter skal behandle sine saker uten ugrunnet opphold.
Møtedatoer våren 2023 (saksfrist)
- 20. januar – (11. januar)
- 24. februar – (15. februar)
- 31. mars – (22. mars)
- 28. april – (19. april)
- 26. mai – (15. mai)
- 30. juni – (21.juni)
Mer informasjon
- Begrunnelse for karakter og klage på eksamen
- Retningslinjer for behandling av klagesaker
- Retningslinjer for behandling av fusk eller forsøk på fusk
- Retningslinjer for behandling av politisaker
- Retningslinjer for behandling av skikkethetssaker
Rutine ved enhetene ved politiattestsaker
Forskrift om opptak til høyere utdanning
§ 6-8 første ledd: Dersom det går frem av en politiattest at studenten har en merknad skal utdanningsinstitusjonen straks melde fra om retten studenten har til bistand i medhold av lov om universiteter- og høyskoler § 4-9 syvende ledd.
§ 6-8 tredje ledd: Utdanningsinstitusjonen skal snarest mulig, senest innen ti dager etter at all dokumentasjon i saken foreligger, sende politiattesten til nemnd for studentsaker for institusjonen, jf. lov om universiteter- og høyskoler § 4-9 femte ledd. Med politiattesten skal det følge med en oversikt over innhold og rettledning i den kliniske undervisningen/praksisstudiene og en vurdering av om studenten bør stenges ute fra denne. Studenten skal samtidig få kopi av utsagn fra enheten med vedlegg og skal ha fjorten dager på seg til å uttale seg til nemnda.
§ 6-8 fjerde ledd: Nemnd for studentsaker for institusjonen skal behandle saken snarest mulig og senest fire uker etter at saken er mottatt fra utdanningsinstitusjonen. Studenten har ikke rett til å delta i klinisk undervisning eller praksisstudium ved den aktuelle utdanningen før nemnd for studentsaker har gjort vedtak i saken. - Læringsmiljøutvalget
Læringsmiljøutvalget (LMU) er et lovpålagt, rådgivende organ for VID styre og ledelse i spørsmål som gjelder høgskolens fysiske og psykososiale læringsmiljø (jamfør universitets- og høyskoleloven § 4-3). Høgskolestyret har det overordnete ansvaret for læringsmiljøet og skal, i samarbeid med studentorganisasjonene og studentsamskipnadene, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet.
Læringsmiljøet forstås som fysisk læringsmiljø, psykososialt læringsmiljø, organisatorisk læringsmiljø og digitalt læringsmiljø. Høgskolen knytter det fysiske og psykososiale læringsmiljøet til de områder som høgskolen disponerer og områder hvor det skjer undervisning i regi av høgskolen.
Læringsmiljøets arbeid inngår som del av høgskolens systematiske kvalitetsarbeid.
Mandat
- Bidra til at bestemmelsene om læringsmiljøet i § 4-3 blir ivaretatt.
- Delta i planleggingen av tiltak vedrørende læringsmiljøet og følge utviklingen i spørsmål som angår studentenes helse, sikkerhet og velferd.
- Jevnlig innhente dokumentasjon vedrørende læringsmiljøet og aktivt holde høgskolens ledelse orientert om behov for tiltak for å forbedre læringsmiljøet.
- Holdes orientert om klager som institusjonen mottar vedrørende læringsmiljøet og gi uttalelser om disse.
- Føre tilsyn med høgskolens universelle utforming og tilrettelegging når det gjelder studenter med funksjonsnedsettelse, og foreslå forbedringstiltak
- Utarbeide handlingsplan for LMU og årlig rapportere til høgskolestyret gjennom kvalitetsrapport.
Medlemme
- Helene Lund, prorektor for utdanning VID Oslo, leder LMU
- Anna Lena Schulz, studentrepresentant VID Stavanger, nestleder LMU
- Bright Chimbenje, studentrepresentant, VID Stavanger
- Britha Kristine Riseng-Engebretsen, studentrepresentant, VID Oslo
- Milica Milosevic, studentrepresentant, VID Oslo
- Julienne Andersen, studentrepresentant, VID Bergen
- Lana Ahmed Hamid, studentrepresentant, VID Bergen
- Merete Lokøy Gloppen, studiekonsulent, VID Bergen
- Randi Synnøve Tjernæs, studieleder ved diakoni, VID Oslo
- Ole Sønnik Dydland Larsen, høgskolelektor, VID Stavanger
- Maja Bjørgum, høgskolelektor, VID Oslo
- Liv Beathe Bråthen, spesialbibliotekar, VID Oslo, sekretær for utvalget
- Elisabeth Nilsen Aas, studentdiakon, VID Oslo, observatør for utvalget
- Skikkethetsnemnda
Skikkethetsnemnda behandler saker knyttet til begrunnet tvil om studenters skikkethet for yrket. Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket, og foregår gjennom hele studiet.
Før en sak kommer til behandling i skikkethetsnemnda er det foretatt en omfattende utredning og vurdering av saken etter nærmere fastlagte regler – se Reglement for institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering og skikkethetsnemnd.
Nåværende skikkethetsnemnd er oppnevnt for perioden 01.01.22 - 31.12.24.
Leder av skikkerhetsnemnda er dekan Mona-Iren Hauge, Fakultet for sosialfag vedVID vitenskapelig høgskole for periodenMedlemmer
-
Studieleder/førstelektor/sykepleier Margareth Haukom, VID Bergen
-
Spesialkonsulent/faglig leder/sykepleier Gry Viola Kristiansen, Avd. Helse ogRehabilitering, Bydel Vestre Aker - representant for praksisfelt
-
Professor Anita Gjermestad, VID Sandnes - faglærer
-
Førsteamanuensis Terese Bue Kessel, VID Stavanger - faglærer
-
Advokat Robert Voldhuset, Advokat Oslo- ekstern medlem og jurist
-
Studentrepresentanter: Henrik Dahl Jacobsen og Sindre Aadland
InstitusjonsansvarligeHøgskolen har tre institusjonsansvarlige for skikkethetsvurdering:
- Margareth Haukom, Fakultet for helsefag Bergen (inkludert Sandnessjøen)
- Ingvild Huse, Fakultet for helsefag
- Vibeke Husvik, Fakultet for helsefag Oslo (inkludert Sandvika)
- Karen Margrete Mestad, Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag
- Gry Mørk, Fakultet for helsefag Stavanger
Skikkethetsnemndas sammensetning og funksjonsperiode
I henhold til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning skal styret selv oppnevne en skikkethetsnemnd, jf. § 6. Les om Skikkethetsnemda sammensetning i § 7.
-
- Utdanningsutvalget
Utdanningsutvalget (UU) ved VID vitenskapelige høgskole er rådgivende for rektor i saker som omhandler utdanning og utdanningskvalitet, og har beslutningsmyndighet i enkelte saker.
Utvalget godkjenner emnebeskrivelser, fag- og studieplaner på alle gradsnivåer. Les mer i retningslinjer for Utdanningsutvalget.
Utdanningsutvalget har normalt 4-5 møter per semester. Et arbeidsutvalg forbereder sakene før de behandles i Utdanningsutvalget. Fakulteter og sentre må derfor oversende saksforberedende dokumenter i P360 innen gitte frister før saken skal behandles i utvalget, se møteplan og frister for Utdanningsutvalget her
Dersom du har en sak som skal behandles i Utdanningsutvalget, se saksgang og rutiner her
Studieplanutvikling - VID vitenskapelige høgskole
Her finner du også:
- Sjekkliste for saker som skal legges fram for Utdanningsutvalget som handler om godkjenning av studieplaner/emnebeskrivelser, akkreditering og etablering av nye studier. Sjekklisten benyttes av fakulteter og sentre som del av for saksforberedelse/saksbehandling i forkant av oversending til Utdanningsutvalget
- Mal for studieplan og emnebeskrivelse
Dersom du trenger bistand, ta kontakt med administrasjonen ved ditt fakultet eller sekretær for Utdanningsutvalget.
Medlemmer av Utdanningsutvalget
- Helene Lund, prorektor for utdanning, leder
- Margrethe Løfqvist, studiesjef, studieseksjonen
- Anders Persson, seniorrådgiver, avdeling for utdanning
- Ave Sazko, rådgiver for utdanningskvalitet
- Elisabeth Jeppesen, dekan, Fakultet for helsefag
- Kristin Fjelde Tjelle, instituttleder, Fakultet for helsefag
- Ingvild Synnøve Huse, høgskolelektor, Fakultet for sosialfag
- Terese Bue Kessel, studieleder, Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag
- Nicklas Skoglund, student
-
Gabrielle Drageseth, student
-
Celina Hetlelid, student (vara)
Sekretær: Kristin Johnsen
- Referater og protokoller