To kvinner snakker sammen

Helsefremmende relasjonsarbeid - masterpåbygg

Masterpåbygg | Master | Deltid | 2 år

To kvinner snakker sammen

Masterpåbygg er for deg som allerede har ferdig avlagt videreutdanning (60 studiepoeng) innen en av de fire studieretningene som inngår i masterprogrammets første del, og vil øke kompetansen din med å fullføre en mastergrad. Du kan søke opptak til 3. studieår på masterprogrammet i helsefremmende relasjonsarbeid.

Om studiet

  • Søknadstart 1. februar 2024
    Søknadsfrist 15. april 2024
    Oppstart 26. august 2024
    Studiepoeng 60
    Støttes av lånekassen Ja
    Studiets lengde 2 år
    Undervisningsspråk Norsk
    Pris
    • Semesteravgift NOK 690
    • Kopiavgift/studentråd NOK 320
    • Studieavgift NOK 11300
    • Administrasjonsgebyr NOK 39
    • Totalt per semester NOK 12349
    Opptakskrav og poeng

    Opptakskrav Oslo

    Krav for opptak til masterstudiets 2. del, 60 studiepoeng:

    • Ferdig avlagt videreutdanning (60 studiepoeng) innen en av de fire studieretningene eller tilsvarende tverrfaglig utdanning, med studieplan fra 2010 og nyere.

    For vurdering av utdanning fra andre institusjoner enn VID må søker legge ved relevant informasjon i søknaden, som program- og emnebeskrivelser, samt vitnemål/karakterutskrift. Vi gjør slike vurderinger når en søknad foreligger. Kravet om studieplan fra 2010 og nyere er absolutt.

    I tillegg gjelder de samme opptaks- og rangeringskriteriene som til hele masterløpet.

Spørsmål og svar

  • Målgruppe

    For å kunne søke på dette masterpåbygget, må du ha tatt en av fire studieretninger som er del 1 av masterløpet.

    Les mer om dette her: Master i helsefremmende relasjonarbeid

  • Hva handler studiet om?

    Relasjonsarbeid innenfor profesjonell praksis innebærer å jobbe bevisst med relasjonen mellom pasient/bruker og fagutøver som en integrert del i helse- og sosialfaglig arbeid. Master i helsefremmende relasjonsarbeid er et tverrfaglig studietilbud som tematiserer etiske, psykologiske/psykiske og sosiale perspektiver på relasjonsarbeid. Fokus på verdier og relasjoner skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis og utgjør studiets profil og kjerneområde.

  • Hvordan er undervisningen bygget opp?

    Masterutdanningen er delt inn i to deler, men studenter som tar masterpåbygg begynner rett på andre del.

    Utdanningens andre del, deltid over 2 år, er felles for alle studenter, uavhengig av studieretning. I denne delen videreutvikles og spisses temaene knyttet til etikk og systematisk refleksjon, relasjonelle perspektiver, samt til vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk. Masterutdanningen vil bygge opp under studentenes evne til å videreutvikle sin relasjonelle kompetanse og utvikle et kritisk blikk på egen praksis og relasjonens betydning i faglig arbeid.

    Undervisningen i masterstudiets del 2 skjer i samlingsuker gjennom hele året, og det er obligatorisk oppmøte på undervisningen.

    På de to første emnene MAHELSER6550 og MAHELSER6560 er det i hovedsak undervisning mandag, tirsdag og onsdag, med forbehold om endringer. Torsdag og fredag i samlingsukene er satt av til selvstudium og studentstyrt gruppearbeid og krever ikke tilstedeværelse på høgskolen.

    Studiet forutsetter forberedelse og selvstudium før og mellom samlingene, og det må også påregnes noe gruppearbeid mellom samlingene. På MAHELSER6560 vil studentene få tilgang til digitale undervisningsressurser i tillegg til den øvrige undervisningen.

    Emnet MAHELSER6570 Masteroppgaven er det siste emnet og går over to semestre. På dette emnet jobber studentene med sine masteroppgaver og har individuell veiledning på dette arbeidet. Undervisning på emnet utgjør en dag i samlingsukene. Undervisningen foregår hovedsakelig i skriveseminargrupper.

    Endringer i organiseringen av studiet kan forekomme.

  • Når er samlingsuker for studieåret 2024/2025?

    Samlinger på master i helsefremmende realsjonsarbeid (andre del):

    • Høst 2024: uke 35, 39 og 46
    • Vår 2025: uke 3, 9 og 15
  • Muligheter etter endt utdanning

    Studiet kvalifiserer til stillinger knyttet til undervisning innenfor ulike kliniske arenaer eller til fagutvikling og forskning. Stillinger innenfor bl.a. helse- og omsorgsvirksomheter, NAV/sosialtjeneste eller barnevern som krever kunnskap på høyere grads nivå er relevante. Studiet gir kvalifikasjoner for faglige lederstillinger. Studiet kvalifiserer også for stipendiatstillinger knyttet til forskerutdanning/videre studier på doktorgradsnivå.

  • Hva er relasjonsarbeid?

    Relasjonsarbeid innenfor profesjonell praksis innebærer å jobbe bevisst med relasjonen mellom pasient/bruker og fagutøver som en integrert del i helse- og sosialfaglig arbeid. Master i helsefremmende relasjonsarbeid er et tverrfaglig studietilbud som tematiserer etiske, psykologiske/psykiske og sosiale perspektiver på relasjonsarbeid.

    Fokus på verdier og relasjoner skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis og utgjør studiets profil og kjerneområde.

Les mer

Spørsmål og svar

  • Målgruppe

    For å kunne søke på dette masterpåbygget, må du ha tatt en av fire studieretninger som er del 1 av masterløpet.

    Les mer om dette her: Master i helsefremmende relasjonarbeid

  • Hva handler studiet om?

    Relasjonsarbeid innenfor profesjonell praksis innebærer å jobbe bevisst med relasjonen mellom pasient/bruker og fagutøver som en integrert del i helse- og sosialfaglig arbeid. Master i helsefremmende relasjonsarbeid er et tverrfaglig studietilbud som tematiserer etiske, psykologiske/psykiske og sosiale perspektiver på relasjonsarbeid. Fokus på verdier og relasjoner skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis og utgjør studiets profil og kjerneområde.

  • Hvordan er undervisningen bygget opp?

    Masterutdanningen er delt inn i to deler, men studenter som tar masterpåbygg begynner rett på andre del.

    Utdanningens andre del, deltid over 2 år, er felles for alle studenter, uavhengig av studieretning. I denne delen videreutvikles og spisses temaene knyttet til etikk og systematisk refleksjon, relasjonelle perspektiver, samt til vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk. Masterutdanningen vil bygge opp under studentenes evne til å videreutvikle sin relasjonelle kompetanse og utvikle et kritisk blikk på egen praksis og relasjonens betydning i faglig arbeid.

    Undervisningen i masterstudiets del 2 skjer i samlingsuker gjennom hele året, og det er obligatorisk oppmøte på undervisningen.

    På de to første emnene MAHELSER6550 og MAHELSER6560 er det i hovedsak undervisning mandag, tirsdag og onsdag, med forbehold om endringer. Torsdag og fredag i samlingsukene er satt av til selvstudium og studentstyrt gruppearbeid og krever ikke tilstedeværelse på høgskolen.

    Studiet forutsetter forberedelse og selvstudium før og mellom samlingene, og det må også påregnes noe gruppearbeid mellom samlingene. På MAHELSER6560 vil studentene få tilgang til digitale undervisningsressurser i tillegg til den øvrige undervisningen.

    Emnet MAHELSER6570 Masteroppgaven er det siste emnet og går over to semestre. På dette emnet jobber studentene med sine masteroppgaver og har individuell veiledning på dette arbeidet. Undervisning på emnet utgjør en dag i samlingsukene. Undervisningen foregår hovedsakelig i skriveseminargrupper.

    Endringer i organiseringen av studiet kan forekomme.

  • Når er samlingsuker for studieåret 2024/2025?

    Samlinger på master i helsefremmende realsjonsarbeid (andre del):

    • Høst 2024: uke 35, 39 og 46
    • Vår 2025: uke 3, 9 og 15
  • Muligheter etter endt utdanning

    Studiet kvalifiserer til stillinger knyttet til undervisning innenfor ulike kliniske arenaer eller til fagutvikling og forskning. Stillinger innenfor bl.a. helse- og omsorgsvirksomheter, NAV/sosialtjeneste eller barnevern som krever kunnskap på høyere grads nivå er relevante. Studiet gir kvalifikasjoner for faglige lederstillinger. Studiet kvalifiserer også for stipendiatstillinger knyttet til forskerutdanning/videre studier på doktorgradsnivå.

  • Hva er relasjonsarbeid?

    Relasjonsarbeid innenfor profesjonell praksis innebærer å jobbe bevisst med relasjonen mellom pasient/bruker og fagutøver som en integrert del i helse- og sosialfaglig arbeid. Master i helsefremmende relasjonsarbeid er et tverrfaglig studietilbud som tematiserer etiske, psykologiske/psykiske og sosiale perspektiver på relasjonsarbeid.

    Fokus på verdier og relasjoner skal bidra til kritisk tenkning og etisk refleksjon i profesjonell praksis og utgjør studiets profil og kjerneområde.

Emneliste

  • MAHELSER6550 Etiske perspektiver og systematisk refleksjon i relasjonsarbeid, 15 stp
  • MAHELSER6560 Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk, 15 stp
  • MAHELSER6570 Masteroppgaven, 30 stp