Videreutdanning i samspill og kommunikasjon med personer som har omfattende funksjonsnedsettelser
Videreutdanning i samspill og kommunikasjon med personer som har omfattende funksjonsnedsettelser
Har du lyst å lære mer om samspill, kommunikasjon, alternative og supplerende kommunikasjonsformer og bruk av videoanalyse i ditt faglige arbeid?
Har du lyst å lære mer om samspill, kommunikasjon, alternative og supplerende kommunikasjonsformer og bruk av videoanalyse i ditt faglige arbeid?

Personer som har omfattende funksjonsnedsettelser er avhengig av personell som har gode kunnskaper om kommunikasjon og samspill og evne til å se og fortolke deres førspråklige uttrykksformer.
Videreutdanningen er aktuell for personer med helse- og sosialfaglig utdanning som har erfaring fra arbeid med personer som har omfattende funksjonsnedsettelser, slik som barn, unge og voksne med multifunksjonshemming, alvorlig utviklingshemming og store kommunikasjonsutfordringer. Det kan også være personer med demens eller personer som har andre kognitive eller kommunikative nedsatte funksjoner.
Beskrivelse av studieprogrammets innhold og profil
Videreutdanningen består av tre delemener:
Kommunikasjonsutvikling, Alternativ og supplerende kommunikasjonen og Innovasjon og fagutvikling ved bruk av video.
Fokus i emnet: Kommunikasjonsutvikling er det som skjer i samspill mellom mennesket som har omfattende funksjonsnedsettelser og omsorgspersonen. Emnet tar opp både en relasjonelle forståelsen av funksjonshemming og teorier om samspill og kommunikasjon mellom mennesker.
Emnet: Alternativ og supplerende kommunikasjon gir grunnleggende teoretisk kunnskap om alternative og supplerende kommunikasjonsformer for personer med begynnende symbolforståelse. Det gis innføring i ulike tilnærmingsmåter ved bruk av alternative og supplerende kommunikasjon med vekt på partnerstøttet kommunikasjon. Emnet vektlegger betydningen av å tilrettelegge for språkmiljø som bygge på anerkjennelse av den enkeltes ressurser, muligheter og kommunikative kompetanse.
Emnet: Innovasjon og fagutvikling ved bruk av videoanalyse legger særlig vekt på bruk av metoden videoanalyse i team som bygger på et relasjonelt teoriperspektiv. Gjennom analyse av videoklipp individuelt eller i team kan en reflektere over samspillet og drøfte mulige fortolkninger og samskape forståelser av hva som kan fremme god og meningsfull kommunikasjon.
Videre studier
Studiet kan tas som selvstendig videreutdanning eller inngå i høgskolens master i medborgerskap og samhandling.
Emner
- Kommunikasjonsutvikling
- Alternativ og supplerende kommunikasjon
- Innovasjon og fagutvikling ved bruk av videoanalyse
Fakta og priser
Studieby
Programkode
VSAMK40504
Gjennomføring
Deltid
Studiepoeng
30
Studiets lengde
1 år
Støttet av Lånekassen?
Studieplasser
20
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
VSAMK40504 deltid 2021-2022
- NOK 460 Semesteravgift
- NOK 320 Kopiavgift / studentråd
- Studieavgift NOK 8100
- Totalt per semester NOK 8880
Fagansvarlig
Organisering av studiet
Studiet gir 10 + 10 + 10 studiepoeng og gjennomføres som valgemner/deltidsutdanning over to semestre. Hvert emne strekker seg over 2–3 samlinger på 3–4 dager hver. Delemne 1 gjennomføres i vårsemesteret og delemnene 2 og 3 om høsten.
Neste planlagte oppstart på studiet er våren 2020, med søknadsfrist høsten 2019.
Samlingsuker
Samlingsuker: kommer høsten 2021 (ta bort datoer som nå står)
Søknad
Søknadsfrist
1. desember 2021
Opptakskrav
Bachelorgrad eller 3-årig høgskoleutdanning i helse-, sosial, velferdsfag eller pedagogikk. Søkere med annen utdanningsbakgrunn av samme omfang, kan tas opp etter individuell vurdering.
Om rangering av søkere
Spørsmål om opptak?
- Alexander Didriksen, studiekonsulent, Oslo, telefon: +47 22 96 37 90, e-post: opptak@vid.no