
Kontakt
Sted
Studiested
Adresse
CRIStin besøk profil
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Etikk, Filosofi.
Emner
Aktiv læring, Forskningsetikk, Følelser og verdier, Moralfilosofi, Praksislæring, Profesjonsetikk, Profesjonsutdanning, Sykepleieutdanning.Prosjekter
Partiality and impartiality in the nurse-patient relationship. The moral foundation of special concern to own patients in health care professions.
Professional judgement and moral competence in professional education
-
Vitenskapelig foredrag (17)
Kickstart på sykehjem – erfaringer fra studentblogg om læring i praksis på sykehjem.
2023Hvordan kommer skikkethetsvurdering til uttrykk i praksisdokumenter i norske sykepleierutdanninger?
2023Beyond Care
2023Kickstart in Nursing Homes - a model for active learning in clinical placement
2022Values in professional practice
2022Immediacy and morality in nursing
2019Compassion and nurse education
2018Compassion and Professional practice
2015Compassion and Practical Reasoning
2014 - Faglig foredrag (3)
- Faglig kapittel (1)
-
Vitenskapelig artikkel (9)
Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt
2023, Nordisk tidsskrift for helseforskningNurse mentors' experiences with suitability assessments in clinical placement: A qualitative study
2023, Nurse Education in PracticeKickstart in nursing home-Nursing students experiences of a model for active and collaborative learning in clinical placement
2023, Nursing OpenCompassion, emotions and cognition: Implications for nursing education
2022, Nursing EthicsHuman rights and nutritional care in nurse education: lessons learned
2022, Nursing EthicsStudent nurses' experience of learning about the right to food: Situated professional development within clinical placement
2021, Nurse Education TodayStudent nurses’ views of right to food of older adults in care homes
2019, Nursing EthicsLack of compassion or poor discretion? Ways of addressing malpractice
2019, Nursing EthicsPrioritering og Omsorgsidealet
2011, Omsorg: Nordisk tidsskrift for Palliativ Medisin -
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review (1)
Suitable, fit, competent and safe to practice nursing? Assessing nursing students' personal qualities in clinical placement—An integrative review
2023, Journal of Clinical Nursing (JCN) - Poster (1)
- Annet produkt (2)
-
Leder (1)
The internet and nurse education
2017, Nurse Education in Practice - Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel (3)
-
Doktorgradsavhandling (1)
Impartiality and Partiality in Nursing Ethics
2010, University of Reading
Bakgrunn
Er utdannet sykepleier og filosof. Underviser i etikk, verdibevissthet, livssynskompetanse og forskningsetikk på bachelor-, master- og ph.d.-nivå. Har hatt ansvar for utvikling av felles profilemner ved VID (Livssyn, verdier og relasjoner i profesjonell praksis). Forsker på etiske og moralske aspekter i profesjonsutdanning og profesjonell praksis.
Emneord
- Profesjonsutdanning
- Sykepleie
- Profesjonsetikk
- Rettferdighetsteori
- Livssyn
- Følelser og verdier
- Forskningsetikk
- Omsorgsetikk
- Sykepleierutdanning