Forskningsdagene Stavanger: Ny energi for læring ved hjelp av VR-teknologi
Forskningsdagene Stavanger: Ny energi for læring ved hjelp av VR-teknologi
VID Vitenskapelige høgskole studiested Stavanger inviterer til faglig påfyll på VID under forskningsdagene 2023.
Arrangementet er gratis.
VID Vitenskapelige høgskole studiested Stavanger inviterer til faglig påfyll på VID under forskningsdagene 2023.
Arrangementet er gratis.
- VID vitenskapelige høgskole
- 26. september 2023, 16.30–18.45 (Legg til i kalender)

Program:
Kl. 16.30 – kl. 17.00 Åpning av arrangementet med matservering, velkomst og musikalsk innslag
Kl. 17.00 – kl. 17.45 Faglige innlegg om VR-teknologi og simulering
Kl. 17.45 – kl. 18:45 Utprøving og testing av simulering og VR-briller
Virtual reality (VR) har vist seg å være en verdifull ressurs innen helse- og sosialfaglig utdanninger. Ved å bruke VR-teknologi kan studenter få en mer engasjerende og realistisk opplevelse av komplekse scenarier, og det gir dem muligheten til å utforske og øve på ulike ferdigheter i en trygg og kontrollert virtuell verden.
Varierte læringsaktiviteter er hensiktsmessig for å oppnå den kunnskapen, ferdighetene og kompetansen som kreves ved profesjonsutdanningene. Nye måter å lære på kan gi ny energi og drivkraft både hos vitenskapelige ansatte og studenter.
Tema som blir presentert er:
1. Utvikling av det virtuelle læringshuset
Ved Silje Stangeland Lie, førsteamanuensis, postdoktor, og leder av prosjektet «Solstien 3 – et virtuelt læringshus for studentaktive læringsformer». Lie forsker på eHelse og helseteknologi for mennesker med kroniske tilstander, og VR for læring. Innlegget til Lie vil handle om studentenes ønsker for VR simuleringen, og forskning på hvordan VR simulering påvirker emosjoner for læring.
2. Studentenes erfaringer med VR
Ved Miriam Dubland Vikman, høgskolelektor ved bachelorprogrammet i vernepleie ved VID og ved Nikolina Helle, daglig leder for Senter for simulering og ferdighetstrening. Vikman og Helle jobber med innovative læringsformer og forsker på VR-simulering. Innlegget deres vil handle om hvordan VR simulering kan fremme ny energi for læring.
3. Opplevelser og nytteverdi av VR teknologi i utdanningen
Ved Gry Mørk, førstelektor ved bachelorprogrammet i ergoterapi ved VID. Hun forsker på studentenes opplevelse av læringsaktiviteter og læringsmiljøet, og hvilke studietilnærminger studentene i høyere utdanning benytter. Innlegget til Mørk vil handle om studentenes opplevelse av VR simulering i undervisningen og om studentene ser nytteverdien ved å anvende VR i læringsaktiviteter.
Programmet ledes av Prodekan for forskning Ellen Vea Rosnes
Arrangementet er gratis for alle interesserte og inkluderer fingermat fra SIS, popcorn og musikalske innslag fra VID ansatte. For å kalkulere matservering vil vi be alle gjester om å melde seg på via Nettskjema. Påmeldingen er uforpliktende, men vi vil be om navn og e-post for å kunne føre statistikk. Dataene blir slettet etter arrangementet.
