En mastergrad i sosialt arbeid har gitt Carl Fredrik Hatteland (29) både faglig tyngde og et godt nettverk av medstudenter og faglig ansatte. Nå vurderer han jobbskifte.
- Selv om jeg er trives og er fornøyd med min nåværende arbeidsplass, har jeg nylig begynt å se etter andre jobbmuligheter. Bredden i en sosialfaglig mastergrad gir meg muligheter i mange bransjer der det å jobbe med mennesker står sentralt - fra skoleverket, sosiale tjenester, HR og forskning til andre yrker med fokus på mennesket, sier Carl Fredrik Hatteland.
Han jobber i dag som miljøveileder på en spesialavdeling i barneskolen, hvor han har ansvar for individuell opplæring og tilpasning for elever med spesielle behov.
Han beskriver overgangen fra studentlivet til arbeidslivet som både spennende, lærerik og utfordrende.
- Selv føler jeg meg mer moden og selvsikker i arbeidet jeg gjør etter endte studier. Jeg vil påstå at det blant annet kommer av den faglige tyngden jeg har fått fra min tid på VID, forteller han.
Arbeidserfaring underveis
Samtidig som han tok mastergraden i sosialt arbeid, skaffet Hatteland seg nyttig arbeidserfaring fra to ulike arbeidsplasser.
- Jeg jobbet som nattevakt på en bolig for barn og unge, og som vikar på min nåværende arbeidsplass. Siste halvåret av masterutdanningen min deltok jeg også i studentprogrammet til Fafo, hvor jeg fikk jobbe med transkripsjon av intervjuer av forskningsprosjekter. Det var veldig lærerikt og motiverende å være med på, forteller han.
Hatteland føler han har hatt god nytte av det han lærte under studiene i sin arbeidshverdag.
- Først og fremst føler jeg at jeg er blitt mer åpen for å se og drøfte muligheter, løsninger og tilpasninger i arbeidet jeg gjør. Jeg reflekterer over hva jeg har lært fra studiene, og hvordan det teoretiske kan bidra til å legge til rette for gode løsninger. Brukermedvirkning er et begrep som er gjennomgående i sosialt arbeid. Jeg går ofte i meg selv og tenker om arbeidet jeg gjør gir elevene høyest mulig grad av brukermedvirkning i skolehverdagen.
Har anbefalt studiet videre
Hatteland har mange positive ting å si om studiene ved VID.
- Den helhetlige kvaliteten på studiet, undervisere, faglig innhold, tilgjengeligheten til de ansatte og gode medstudenter gjorde studietiden på VID minneverdig og lærerik. Så godt som alle foreleserne jeg hadde var dyktige og gjorde undervisningen interessant. Det ble lagt til rette for gode faglige diskusjoner mellom forelesere og studenter. Underviserne på skolen er også flinke til å veilede studenter i form av å motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger på oppgaver, forteller han.
Han har anbefalt studiet videre til både kolleger og tidligere medstudenter fra bachelorgraden.
- Bakgrunnen for min anbefaling kan underbygges av studiets kvalitet, VID som institusjon og de dyktige ansatte som jobber der. Jeg tilegnet meg mye kunnskap som jeg får bruk for i praksis, samtidig som jeg lærte mye av skriveprosesser og samarbeid på skolen. I tillegg ble jeg kjent med mange nye mennesker, både ansatte og studenter, som jeg fortsatt har kontakt med.