Nirrmal Pragash Sivalingam var aldri spesielt skoleflink. På ergoterapistudiet har han fått den motivasjonen og hjelpen han trengte for å gjøre det bra på skolen.
Å hjelpe mennesker er noe Nirrmal (23) alltid har brent for, og etter mye erfaring med å jobbe i barnehage ble han anbefalt ergoterapi på VID fra bestekompisen, som hadde mye erfaring fra helsesektoren.
– Det eneste jeg hadde hørt om ergoterapi fra før, var at det var et givende yrke der man hjelper mennesker og at det var mangel på ergoterapeuter. Jeg tenkte at det derfor ville bli enkelt å få seg jobb. Jeg sitter nå på det nye campuset i Stavanger på mitt 2. år, og stortrives.
Et fag om gangen
Jeg var aldri den «smarte» studenten på VGS og ungdomsskolen. Da jeg startet på VID, fikk jeg det fokuset og den viljestyrken jeg trengte til å gjøre det bra på skolen. Ved VID fokuserer man på ett fag om gangen, og deretter har man eksamen i det faget med én gang, istedenfor å vente til semesterslutt og ha flere eksamener på en gang. Denne måten føler jeg er veldig effektiv, og gir mindre stress som elev.
Effektive studier
I anatomifaget satt jeg og en annen medstudent mye på skolen og pugget, samtidig som jeg lærte bort anatomi til andre medstudenter. Å lære bort til andre har vært den mest effektive studiemetoden for meg, som gjorde at jeg fikk en sterk mestringsfølelse, og jeg anbefaler alle å gjøre det!
Jeg råder også de som kan dra på utveksling til å dra til utlandet! Dette gir en god erfaring og nye opplevelser, og personlig føler jeg at jeg hadde et godt utbytte av min praksisperiode i Spania.