Emnet «Etniske minoriteter» har gjort Edel Bakken sikrere på at helsestasjonen møter flyktninger på en god måte.
- En ting jeg sitter igjen med etter studiet, er hvor viktig det er å reflektere rundt egne verdier og holdninger. Det ligger til grunn for alt arbeid med flyktninger, sier Edel Bakken.
Hun har jobbet som helsesykepleier siden 1998, og har erfaring fra både skole og helsestasjon. I dag er hun fagansvarlig helsesykepleier på helsestasjonen i Ringebu.
- Jeg har i perioder jobbet med flyktninger selv, men har nå bare veiledningsansvar for dem som jobber med flyktninger her på helsestasjonen, forteller hun.
Den lille kommunen Ringebu fikk i fjor 70 nye flyktninger, hovedsakelig fra Ukraina.
- Det krever mye av oss på helsestasjonen. Det er viktig å gjøre en skikkelig innsats fra start, så kan man heller slippe opp etter hvert, når man ser at alt går fint, påpeker hun.
Nyttig å møte likesinnede
Med 25 års erfaring som helsesykepleier kunne Bakken allerede en god del om å jobbe med flyktninger. Likevel følte hun behov for påfyll. I fjor høst tok hun emnet «Etniske minoriteter - barn, unge og familier i helse- og sosialtjenesten i kommunen» ved VID.
- Jeg har tatt noen kurs tidligere, men det var fint å få en grundigere gjennomgang av temaet. Det er noe annet å se alt i sammenheng enn å bare ta noen timers kurs her og der, sier hun.
Undervisningen foregikk på en samling over åtte dager i Oslo, etterfulgt av hjemmeeksamen.
- Jeg satte stor pris på å møte andre som jobbet med og var interessert i temaet migrasjonshelse. I tillegg var foreleserne veldig flinke. Jeg sitter igjen med bare positive erfaringer, sier hun.
Fikk faglig trygghet i jobben
Bakken forteller at emnet først og fremst har gjort henne tryggere i jobben.
- Mye av det vi lærte var jeg kjent med fra tidligere, men det var fint å få bekreftet at vi gjør noe riktig her på helsestasjonen. Emnet ga meg dessuten trygghet til å stå opp for flyktningene i møte med andre tjenester, sier hun.
Et eksempel er kunnskap om hva retten til likeverdige tjenester betyr i praksis.
- Likeverdige tjenester handler ikke bare om at alle skal få det samme tilbudet. Det kan også handle om at noen trenger litt ekstra, det fikk jeg støtte for på studiet, forklarer hun.
Håper flere tar emnet
Et annet av temaene Bakken trekker fram fra emnet, er kultursensitivitet.
- Det er viktig å forstå kulturforskjeller. Man må være varsom og respektere at andre har vokst opp med andre måter å gjøre ting på. Men man trenger ikke å akseptere det, sier hun, og nevner barneoppdragelse som eksempel.
- Flyktningene kommer kanskje fra en kultur med et annet barnesyn og en annen barneoppdragelse. Da må man jobbe ut fra det, og ikke bare vise pekefingeren og fortelle dem alt de gjør feil, sier hun.
Sentralt i emnet står det å løfte fram folks ressurser.
- Disse menneskene har en styrke i seg, de har jo klart å flykte, påpeker hun.
Hun skulle ønske enda flere tok emnet, ikke bare folk fra helsefeltet.
- Jeg tror for eksempel ledere i skoler og barnehager kunne hatt nytte av det. Det vil gi dem større forståelse for hva lærere og barnehagelærere står i hver dag.