Halvveis i sin master i barnevern har Petter Nygaard allerede fått kunnskap som har endret måten han jobber på.
- Med de nye kompetansekravene som kommer, var det naturlig å se seg om etter videreutdanning, forteller Petter Nygaard.
Han er utdannet barnevernpedagog, og har snart fem års erfaring fra den kommunale barneverntjenesten i Gjerdrum kommune. Samtidig er han godt i gang med en master i barnevern ved VID.
- Emnebeskrivelsen så spennende ut, og studiet var praksisnært. Det var det som vippet valget mot VID i stedet for andre utdanningsinstitusjoner, sier han.
Enkelt å kombinere med jobb
Fra 2031 må ansatte i barneverntjenesten ha en barnevernfaglig mastergrad eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå.
- Jeg var ganske bestemt på at jeg ville ta en mastergrad, og det var ikke så mange skoler som hadde tilbud om master i barnevern på deltid. Det er veldig bra at studiet er samlingsbasert, det gjør det enklere å kombinere med jobb, sier han.
Kombinasjonen av arbeidserfaring og en gjenvisitt med skolebenken har gitt stort læringsutbytte.
- Jeg har fått mye faglig påfyll. Både innenfor fagområder jeg kjenner godt fra før, men også nye, som innovasjon. Nå som jeg har jobbet i barnevernet noen år, er det enklere å få teori og pensum til å sitte, sier han.
Lærer av både forelesere og medstudenter
Nygaard har allerede lært ting som har bidratt til å justere måten han jobber på.
- Jeg har fått noen nye perspektiver på jobben jeg gjør, som jeg har tatt med inn i alt fra drøftinger til referatskriving, sier han.
Studiet har også tydeliggjort avstanden mellom teori og praksis.
- På studiet lærer vi hvordan ting ideelt sett bør være, for eksempel hvor viktig en god relasjon er. Samtidig vet jeg at ikke alt lar seg gjennomføre i en travel arbeidshverdag med stor gjennomtrekk av ansatte, forteller han.
Han mener dette er temaer som er nyttige å diskutere med foreleserne.
- Læringen går faktisk litt begge veier. Vi som tar deltidsstudiet er tett på praksis, og kan lære ansatte i akademia noe om hvordan jobben ser ut fra vårt ståsted, sier han.
Han har også satt pris på innspillene fra medstudenter.
- Det har vært fint å få noen andre perspektiver enn dem man får på sin egen arbeidsplass. Det har absolutt vært mye erfaringsutveksling oss studentene imellom, sier han.
Spennende å lære om andre fagfelt
Nygaard er nå halvveis i studiet. Blant fagene trekker han fram “Innovasjon og tjenesteutvikling i barnevernet” som det mest interessante.
- Jeg synes det har vært fint å lære litt om andre fagfelt enn bare barnevern. Kunnskap om innovasjon og tjenesteutvikling er nyttig hvis jeg senere vil søke meg videre til en stilling der jeg kan jobbe med fag- og tjenesteutvikling, påpeker han.
Nygaard er så vidt i gang med utkast til en masterskisse, og har planer om å skrive om hvorvidt barnevernet er en lærende organisasjon.
Han har fått studiet dekket av arbeidsgiver, og får fri til samlinger og eksamen.
- Jeg har vært heldig med støtte fra arbeidsgiver, men man må selvfølgelig investere noe av egen fritid også, sier han.
Han mener det er verdt innsatsen.
- Jeg er veldig fornøyd med å ta en master, det gir ny inspirasjon. Hvis man vil ha faglig påfyll og vil utvikle seg videre som profesjonsutøver, er master i barnevern et godt valg, sier han.