Mye veiledning og tett kontakt med lærere og medstudenter har gitt Martine Eidal stort utbytte både faglig og personlig.
– Jeg tok raskt med meg det jeg har lært inn i jobben, sier Martine Eidal.
Hun har en bachelor i sosialt arbeid fra VID, og jobber nå i en oppfølgingstjeneste for personer med psykisk helse- og rusutfordringer. Samtidig tar hun en master i familieterapi og systemisk praksis.
– Studiet gir meg faglig tyngde fordi jeg får flere knagger å henge det jeg gjør i jobben på. Jeg kan i større grad begrunne de valgene jeg tar. Jeg har også blitt mer bevisst på min egen rolle i samtale med andre, sier hun.
Fint å være i et fagmiljø over tid
Eidal har hele veien hatt en plan om å ta en mastergrad.
– Jeg har veldig lyst til å jobbe som par- eller familieterapeut. Med en mastergrad står jeg sterkere i en jobbsøkerprosess. En mastergrad åpner også opp for andre muligheter, som å undervise eller gå videre på en doktorgrad, sier hun.
Ved VID kan man først ta videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis, før man eventuelt går videre på en master.
– Masterløpet har gitt meg enda mer læring enn de to årene med videreutdanning. På videreutdanningen fikk jeg en innføring i det grunnleggende, på master har jeg fått dykket enda dypere ned i temaene, sier hun.
Hun synes det har vært fint å være i et fagmiljø med lærere og medstudenter over såpass lang tid.
– Det gir bedre tid til å bearbeide det du lærer og gjøre det til ditt eget, sier hun.
Får veiledning gjennom alle studieårene
Nettopp fagmiljøet er noe av det Eidal trekker fram som det beste ved studiet.
– Det er et veldig godt læringsmiljø på skolen. Vi har tett kontakt med lærerne. De har ulik bakgrunn og tilnærming, noe som er veldig lærerikt. Foreleserne er veldig flinke, og legger stoffet fram på en spennende og forståelig måte, sier hun.
Noe av det unike med mastergraden i familieterapi og systemisk praksis, er at man får mye veiledning gjennom alle de fire årene studiet varer.
– Vi har veiledningsgrupper med studenter og lærere. Der bruker vi caser fra vår egen praksis, og får tilbakemelding fra hele gruppen, forteller hun.
Hun påpeker at studiet ikke bare har utviklet henne faglig, men også personlig.
– Du lærer mye om hvem du er som terapeut og hvordan du kan utvikle deg videre. Samtidig får du reflektert over egne verdier og ståsteder, hva du tar med inn i samtalene og hvordan de påvirker deg, sier hun.
Praksis på VIDs samtalesenter
I tillegg til å ha praksis på sin egen arbeidsplass, har Eidal har hatt praksis på VIDs samtalesenter. Samtalesenteret er et lavterskel samtaletilbud for både enslige, par og familier.
– Det er et utrolig bra tilbud for oss studenter. Samtalesenteret gir mulighet til å ha terapi med folk over tid, og få veiledning på samtalen etterpå. Du får prøvd ut det du har lært i trygge rammer, sier hun.
Hun har nå bare siste innspurt på masteroppgaven igjen før mastergraden er fullført.
– Jeg vil absolutt anbefale studiet til andre. Utdanningen er veldig allsidig. Den legger grunnlaget for å jobbe med både enkeltpersoner, par, familier og hele systemet rundt, sier hun.