Hva er fusk
Det er krav om at eksamensbesvarelser og andre skriftlige innleveringer er selvstendig produsert tekst. Dette betyr at å levere innhold som er helt eller delvis generert ved hjelp av kunstig intelligens kan regnes som fusk. I VIDs retningslinjer for behandling av fusk eller forsøk på fusk står det:
«Fusk i forbindelse med oppgaver og hjemmeeksamen/mapper kan for eksempel være:
- besvarelse hvor innhold er generert av samtalerobot / kunstig intelligens, og presentert som studentens egen
- besvarelse som er basert på falske eller uriktige data, eller observasjoner eller fakta som er oppdiktet og framstilt som sanne»
Hvordan bruke og ikke-bruke kunstig intelligens i undervisnings og vurderingsaktiviteter?
Bruk en sikker KI Chat
VID har inngått en avtale med Universitetet i Oslo om bruk av en sikker KI-chat/samtalerobot kalt gpt.uio.no. Her drar du nytte av fordelene med GPT-teknologi og kunstig intelligens samtidig som at personvern og datasikkerhet er ivaretatt. Bruk alltid en sikker KI Chat!
Bruk KI som et verktøy
Kunstig Intelligens kan hjelpe deg å jobbe mer effektivt og gi innspill til både kognitivt og kreativt arbeid. Nedenfor kan du se forslag på noen aktiviteter hvor generativ kunstig intelligens kan være en ressurs:
- KI kan oversette tekst.
- KI kan forklare begreper og lage sammendrag.
- KI kan sette i gang skriveprosesser og gi ideer om tema.
- KI kan kritisere tekst og argumenter.
- KI kan forbedre tekst.
Det er viktig at du er kritisk reflekterende til dine instrukser og til svarene du får fra din samtalerobot. Vær også bevisst på muligheter, begrensninger og etiske problemstillinger.
Ikke bruk innhold laget av KI som ditt eget
Det er ikke tillatt å bruke KI-verktøy som f.eks. en samtalerobot til å lage innhold som du enten helt eller delvis leverer inn som ditt eget. Som student forventes du å levere en selvstendig produsert tekst. Å levere inn en tekst som er helt eller delvis produsert av KI eller andre uten å angi dette korrekt kan regnes som fusk.
Ikke bruk KI som kilde
KI-verktøy kan generere tekst som ikke er troverdig eller etterprøvbar. KI-generert tekst kan derfor ikke brukes til å underbygge faglige påstander og som kilder i akademisk arbeid. Du er selv ansvarlig for innholdet i oppgaven, og du må derfor være nøyaktig med å sjekke innhold og referanser.
Hvordan skrive riktig referanse ved bruk av kunstig intelligens
Dersom du benytter KI-verktøy bør du oppgi at du har benyttet dette som verktøy. I kildekompasset anbefales det i henhold til APA7-stil at du beskriver i teksten hvordan du har brukt KI-verktøyet, og eventuelt inkluderer i innleveringen det du skrev inn og det du fikk ut av verktøyet. Slike beskrivelser kan for eksempel tas med i metodekapitlet eller i aktuelle avsnitt. I tillegg må du i referanselisten angi hvilken type kunstig intelligens eller verktøy du har benyttet, inkl. nødvendig informasjon om KI-modellen, utvikler, og versjonsnummer.
1. Du har brukt KI til å få ideer eller strukturere en oppgave
Når du har brukt KI verktøy /språkmodell til å få ideer eller strukturere en akademisk oppgave skal du henvise til det i teksten og i referanselisten. Referansen bør inneholde navnet på KI verktøy, utvikleren eller leverandøren, versjonen eller datoen og nettadressen eller plattformen der du har brukt KI verktøyet. Forklare i teksten hvordan du har brukt KI verktøyet og hva slags bidrag den har gitt til oppgaven.
En referanse til GPT UiO som bygger på referansestilen APA7 kan se ut som dette:
I denne oppgaven har jeg brukt språkmodellen GPT-3.5 Turbo (OpenAI, 2020) gjennom GPT UiO (Universitetet i Oslo, 2023) til å generere ideer og argumenter for teksten min. GPT UiO er en UiO-utviklet tjeneste som lar meg bruke OpenAIs GPT-modeller samtidig som at personvern og datasikkerhet er ivaretatt. Jeg har brukt GPT UiO til å foreslå temaer, problemstillinger og forskningsspørsmål for oppgaven, og til å finne eller formulere støttende eller motstridende argumenter for disse.
I referanselisten vil referansen til GPT UiO se slik ut:
OpenAI. (2020). UiO GPT (Versjon GPT-3.5 Turbo) [Stor språkmodell]. Universitetet i Oslo.
Se mer i Kildekompasset.
2. Du har brukt KI til korrekturlesing
Du kan bruke gpt.uio.no eller lignende KI verktøy til språkkorrektur av din oppgave. Du kan for eksempel spørre om hjelp til å finne grammatiske feil og forbedre setningsstruktur. Alle forslag bør vurderes og tilpasses konteksten i oppgaven. Den endelige teksten og ansvaret for innholdet ligger alltid hos deg som student. (Les mer om bruk av KI til korrekturlesing på VIDs læringsblogg.)
Vær oppmerksom på følgende:
- Som student forventes du å levere en selvstendig produsert tekst. Å levere inn en tekst som er helt eller delvis produsert av KI kan regnes som fusk.
- Hvis du bruker KI til å forbedre tekst, må du selv kontrollere teksten og vurdere om den faktisk har blitt bedre og at innholdet i teksten ikke har blitt endret.
- Bruk sikker KI-chat for å unngå deling av sensitive data eller personopplysninger.
En referanse til GPT UiO som bygger på referansestilen APA7 kan for eksempel se ut som dette:
I denne oppgaven har jeg brukt språkmodellen GPT-3.5 Turbo (OpenAI, 2020) gjennom GPT UiO (Universitetet i Oslo, 2023) til å identifisere og rette grammatiske feil og forbedre setningsstrukturen. Dette verktøyet ble brukt for å sikre språklig klarhet og korrekthet i teksten (GPT UiO, 2023).
I referanselisten vil referansen til GPT UiO se slik ut:
OpenAI. (2020). GPT UiO (Versjon GPT-3.5 Turbo) [Stor språkmodell]. Universitetet i Oslo.
Se mer i Kildekompasset.
Kilder/Inspirasjon
https://www.vid.no/e-laering/kunstig-intelligens-i-undervisning-og-vurdering/
https://www.uia.no/studier/for-studenter/eksamen/kunstig-intelligens-i-oppgaveskriving.html
https://www.uio.no/tjenester/ki/
https://i.ntnu.no/oppgaveskriving/bruke-og-referere-til-kilder
https://kildekompasset.no/references/kunstig-intelligens-chatgpt-writesonic-m-fl/
https://apastyle.apa.org/blog/how-to-cite-chatgpt
UNESCOS Quicks start guide called: «ChatGPT and artificial Intellingence in higher Education (2023)
https://russellgroup.ac.uk/media/6137/rg_ai_principles-final.pdf