Å drive og lede arbeid med etisk refleksjon på arbeidsplassen blir stadig viktigere.
I et mer mangfoldig, komplekst og konkurransedrevet samfunn blir det viktig å kunne lede og utvikle evnen til etisk refleksjon på arbeidsplassen. Virksomhetens kvalitet og forpliktelsen overfor brukere og publikum, handler ofte om å gjøre gode og velbegrunnede etiske beslutninger. Ofte er slike situasjoner preget av paradokser og dilemmaer. Hvordan lede i organisasjoner som krever bevissthet rundt etikk og verdier? Det overordnede formålet med utdanningen i etisk refleksjonsveiledning er å gi kompetanse i etisk veiledning og å stimulere til etisk refleksjon og etisk praksis i organisasjoner.
Etisk refleksjonsveiledning kan ha stor betydning, både for ledere i organisasjoner og for ansatte i møte med mennesker som står i krevende situasjoner og dilemmaer.
Etisk refleksjonsveiledning er i stor grad et ferdighetsfag. Undervisningen foregår i veksling mellom plenum og veiledningsgrupper. I veiledningsgruppene får studentene innledende trening og feedback i rollen som veileder i etiske refleksjonsprosesser.
Hovedtemaer
- Etisk refleksjonsveiledning og verdibevissthet
- Etisk lederskap og beslutningstaking
- Etiske teorier, paradokser og dilemmaer
- Veiledning og veilederrollen
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om veiledningsprosessen, veilederrollen og ulike perspektiver i faglig veiledning
- har inngående kunnskap om metoder i etisk refleksjonsveiledning
- har avansert innsikt i etisk ledelse og beslutningstaking
Ferdigheter
Kandidaten
- kan lede etiske veiledningsprosesser med individer og grupper
- kan kritisk reflektere over dilemmaer og problemstillinger på arbeidsplassen
- kan analysere faglige og etiske spørsmål i veiledning og justere utøvelsen på bakgrunn av dette
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere sammenhengen mellom verdier, etiske prinsipper og egen praksis.
- kan formidle faglig kunnskap i etikkveiledning og i skriftlige arbeider
- kan veilede medarbeidere og utøve god etikk i veiledningssituasjoner
Arbeids-og undervisningsreformer
Undervisningen benytter varierte pedagogiske virkemidler og studentaktive læringsformer. Forelesninger, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid anvendes ut ifra målsettingene og forutsetningene for de enkelte tema. Gjennomgående trekkes studentenes problemstillinger, materiale og erfaringer inn. Studentene vil samles i lærerledede grupper for å øve på anvendelse av metoder. Studiet omfatter 30 timer.
Obligatoriske aktiviteter
- Både teoriundervisning og gruppeveiledningen forutsetter minimum 80 % nærvær for rett til å fremstille seg til eksamen. Eventuelle dispensasjoner vurderes av fagansvarlig lærer. For å kunne gå opp til eksamen, må studenten kunne dokumentere minimumsnærvær.
- Obligatorisk arbeidskrav: 1000 ord, skrives i forkant av undervisningsuka
Undervisningsuker
Emnet vil bli arrangert vår 2025 i uke 5 og 13. Det vil være mulig å søke på emnet fra 15.09.24
Vurderingsordning
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter. Karakter: A-F
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen blir presentert i undervisningen.
Opptakskrav
Bachelorgrad med 180 studiepoeng, eller annen grad av minimum tre års omfang.
Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jf. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, og det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.
Ved spørsmål om opptak, kontakt opptak@vid.no